Mediemøllen

Advokatens held

Niels Krause-Kjær: Den medieskabte virkelighed er de seneste årtier blevet diffus, tempoet højt og udbuddet enormt. Det har resulteret i en voldsom og positiv frisættelse af det enkelte menneske, men har samtidig gjort kampen om opmærksomhed meget svær.

Det er blevet svært at samle nationen om en dagsorden. Især hvis den er en smule kompliceret. Måske er det derfor, at endnu en række kritiske artikler om Kammeradvokaten denne gang bragt i Dagbladet Politiken ikke er kommet ud af stedet. Imens mediehavet og den kollektive opmærksomhed således boltrer sig i DSBs brug af indimellem rigelig hårdt tacklende lobbyisme, Thor Mögers job som TV-vært eller en stor banks nye måde at lade kunderne betale for ydelserne på, så har statens advokat, Kammeradvokaten, forsøgt at holde sig under radaren i en byge af afsløringer og alvorlige beskyldninger.

Et tilbagelænet mundheld siger, at der findes to slags problemer: De problemer, der ikke kan løses, og de problemer, der løser sig selv. Under alle omstændigheder er der jo ingen grund til at foretage sig meget, synes rådet at være fra de højtbetalte medierådgivere, som Kammeradvokaten sandsynligvis har konsulteret i denne sag. Indtil videre med stor succes.

Historien er ellers ikke dårlig, hvis man kan huske Tom Cruise i rollen som den ambitiøse advokat i filmen ’Firmaets mand’, hvor det til sidst lykkes helten at få skurkene knaldet for systematisk overfakturering af klienterne. I den danske virkelighed er forholdene sikkert mere beherskede, men det er bl.a. blevet afsløret, at de mange seniorpartnere hos Kammeradvokaten i gennemsnit får seks millioner kroner om året for at være statens advokat. Staten får som storkunde en rabat på 33 procent, men da firmaet ikke opgør sine ydelser i timer, er det umuligt at se, hvad rabatten beregnes af. Statens advokatomkostninger, der er fordoblet på få år, synes reelt at have udviklet sig til et tag-selv-bord, som kræver advokater af en meget beskeden og nøjsom slags. Den slags findes vel.

Meget lidt var bedre i gamle dage, men lige på dette område er lidt medie-nostalgi velanbragt. Sådan en historie i en af de store søndags-morgenaviser ville for 25 år siden have afstedkommet massiv dækning og opfølgning af alle andre medier. Ritzau, radioaviser, TV-avis, ministersamråd, reaktioner, analyser og benhård konfrontation. Det ville ikke have været muligt for et par millioner danskere, inklusive de centrale beslutningstagere, at koncentrere opmærksomheden om et bankgebyr og par håndboldkampe i stedet.

Den kollektive medieopmærksomhed sker sjældnere i dag, og når det sker, er historien ofte mere enkel. For 25 tyve år siden var der én TV-avis i døgnet med nationens fulde opmærksomhed. For 20 år siden blev der sendt omkring 20.000 udsendelser på danske TV-kanaler om året. I dag er det langt over 300.000 udsendelser. Ingen har længere hånden på rattet ret længe ad gangen. Alle kan udkomme og bidrage. Der er altid et andet sted at vende hovedet og opmærksomheden. Fjernbetjening, smartphone og tablet er lige ved hånden. Det er der meget godt at sige om.

Ikke mindst, hvis man er Kammeradvokat.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.