Groft sagt

Kortsluttet reform

Klaus Kjøller: Undervisningsminister Christine Antorini sælger sit skolereformudkast med militant charme, som om det var et vidundermiddel til et lykkeligt liv med stor rigdom.

Klaus Kjøller
Klaus Kjøller

Igen og igen fremsiges de magiske trylleord ’spændende’ og ’aktivitetstimer’. En tyk hørm af lalleglad optimisme står ud af ministeren. Groft sagt er nødt til at oplyse vælgerne om, at skolereformer altid er en gang fis i en hornlygte, som ikke ændrer det væsentlige. Sandheden er, at 84 procent af eleverne lærer det, de skal, uanset hvordan politikerne indretter skolen. Og at 16 procent af eleverne ikke lærer det, de skal, uanset hvordan skolen indrettes. Det ved lærerne ude i klasseværelserne, og det viser statistikkerne.

Lærerne får først arbejdsro til at lære de sidste 16 procent at læse, når de forbedrer deres image så meget, at politikerne vækker forældrenes vrede, hver gang de igen nævenyttigt forstyrrer undervisningen med varmluftsreformer og pædagogiske halleluja-råb. Groft sagts skolereform er derfor, at lærerne straks styrker deres image og arbejdsro ved at udnævne alle timer til at være spændende aktivitetstimer.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.