Groft Sagt

Da banken fik bank

Edith Thingstrup: Dansk Bank har besluttet at ændre sin stærkt kritiserede reklamekampagne på et enkelt punkt. Nu fjerner banken det mest kontroversielle billede – nemlig det af en ung mand, som tilsyneladende tilhører den antikapitaliske protestbevægelse mod storbankerne, skriver ritzaus bureau.

Edith Thingstrup
Edith Thingstrup

»Vi har i dag besluttet at fjerne den del af vores reklamekampagne, der viser billeder, der forestiller Occupy Wall Street-bevægelsen,« skriver kommunikationsdirektør Eva Hald i en mail. Måske er der læsere, som glæder sig over, at deres hæderkronede bank nu omsider holder op med at fedte for venstreorienterede antikapitalistiske aktivister. Men ak. De må tro om.

Det er ikke i nyfunden stolthed over finanskapitalistisk virksomhed, at Danske Bank fjerner det misforståede reklamebillede. For som kommunikationsdirektøren skriver: »Det gør vi, fordi vi har fået en del negative reaktioner fra folk, der mener, vi misbruger Occupy-navnet.« Danske Bank har tydeligvis sat sig for at pådrage sig den ene pinlige ydmygelse efter den anden. Hvorfor holder de ikke bare op med at drive bank og slår sig på at strikke fine elefanthuer til aktivisterne i stedet? Nogen må være forældreskikkelser og pylre om de forkælede børn, der nyder markedsøkonomiens frugter uden at sætte pris på den.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.