Walmart snager i dansk topchefs sexliv

Den amerikanske gigant Walmart hyrede et privat efterretningsfirma til at endevende dansk top-erhvervsmands privatliv. »Det er blot rettidig omhu,« siger Walmart.

ARKIVFOTO af Per Bank.
ARKIVFOTO af Per Bank.

Verdens største detailkæde Walmart gik i 2010 til et privat efterretningsfirma og hyrede det til at kulegrave den danske top-erhvervsmand Per Bank.

Per Bank er i dag chef for Dansk Supermarked, men dengang var han hos britiske Tesco, hvor han først var direktør for Tesco Ungarn og senere blev koncerndirektør for fødevarer. Walmart er en global konkurrent til Tesco, og i 2010 besluttede amerikanerne sig for at sætte en kulegravning af Bank i værk. Officielt fordi Walmart overvejede at hyre ham, men kritikere tvivler på den forklaring.

Walmart gik til sin foretrukne efterretningspartner, den omstridte virksomhed Stratfor, og 22. april 2010 rundsendte Stratfor en såkaldt »aktiveringsordre« på Bank, og det handlede især om at kortlægge Banks »ærlighed, integritet og etiske optræden,« hed det.

Aktiveringsordren blev i går offentliggjort hos Wikileaks, og det samme gjorde den rapport, som Stratfor i første omgang udfærdigede på Bank. Rapporten er på tre sider og lyder som et fødselsdagsportræt i et brancheblad. Per Bank bliver portrætteret som et ambitiøst og ualmindelig kompetitivt menneske, der er nået langt i en ung alder, og bortset fra et enkelt kritikpunkt - at han skal lære at uddelegere bedre - er rapporten entydigt positiv, og der er ikke antydninger af etiske problemer. Som konklusionen lyder:

»Stratfor afslørede ingen indikationer om, at Bank var involveret i personlige handlinger, som var kriminelle, uetiske eller korrupte.«

Ifølge aktiveringsordren ville Walmart have udfærdiget rapporten på Bank for at vurdere, om danskeren var et chefemne, men det er ubekræftet, om det vitterligt var tilfældet, eller om Walmart var ude i et mere uldent ærinde, skriver websitet The Daily Dot, der var først med afsløringen af sagen.

»Han har mange kvindelige venner«

Walmart var da heller ikke tilfreds med den oprindelige og positive rapport fra Stratfor; 7. maj 2010 skrev den ansvarlige hos Walmart, Scott McHugh, til Stratfor og bad om flere oplysninger. McHugh havde tidligere været en af topfolkene i præsident Bushs antiterrorministerium, men var blevet hyret til Walmart, og han skrev i en email, som også er offentliggjort af Wikileaks:

»Vi vil bede om yderligere research på Per Bank. Vores egen research indikerer, at han har mange kvindelige venner, og jeg grunder over, om det simpelt hen skyldes, at mange af hans venner er kvinder, eller om det indikerer udenomsægteskabelige affærer. Affærer er kun hans personlige sag, så længe der ikke er en forbindelse mellem venner og arbejde.«

Scott McHugh skriver ikke, hvad Walmarts såkaldte »egen research« består i, men indirekte fremgår det, at McHugh og hans folk havde studeret Per Banks Facebook-side og havde fundet det mistænkeligt, at den danske direktør havde »mange kvindelige venner« på Facebook, og derfor satte man efterretningsfirmaet i gang.

Scott McHugh fortsatte sin mail:

»Vil det være muligt for Stratfor at foretage en diskret undersøgelse af, om der er indikationer på et romantisk forhold mellem Per og medarbejdere, der enten arbejder for ham eller hans leverandører?«

Stratfor skrev tilbage, at sådan en »research« krævede mennesker med »særlig viden og færdigheder,« og at der formentlig kun var ganske få af den slags i Ungarn og Danmark. Derfor ville tidshorisonten også blive forholdsvis lang og prisen forholdsvis høj, lød svaret til McHugh. Stratfor sagde altså ikke nej til at dykke ned i privatsfæren, men advarede om, at det ville blive dyrt og tage lang tid.

»Sover de med ham?«

Walmart var tilsyneladende i tvivl om, hvad koncernen skulle gøre, for først svarede McHugh 11. maj, at undersøgelsen var droppet, og det fik en analytiker hos Stratfor til at undre sig over hvilket ærinde, Walmart reelt var ude i. Om de ville hyre bank eller om der var tale om noget andet? Men 24. maj 2010 skrev McHugh så igen og spurgte til undersøgelsen af Per Banks privatliv - og om Stratfor kunne foretage den »så hurtigt som muligt?«

På det tidspunkt var Stratfor imidlertid kold på opgaven. Som en af Stratfors analytikere, Fred Burton, skrev i en intern mail til sine kolleger:

» Vi er nødt til at sige nej til opgaven. McHugh beder os om, at …

1. Identificere en flok mennesker i Danmark og Ungarn, udelukkende baseret på deres sider på Facebook.

2. Finde ud af, om de sover sammen med Per Bank.

3. Finde ud af om de folk, der sover med Per Bank, arbejder for Tesco, leverandører, konkurrenter mv.

4. Afgøre, om de sover med Per Bank som led i korrupte forretningsforbindelser, eller om han udelukkende har en affære.

Jeg tror ikke, at vi kan gøre nogle af delene, uanset hvilken pris, vi kræver.«

Det er den sidste email offentliggjort af Wikileaks, og det er uvist, om Walmart accepterede Stratfors nej til granskningen, eller om koncernen sendte opgaven videre til andre. Det er derfor uvist, om Per Bank er blevet udsat for en amerikansk kulegravning af sit privatliv.

»Rettidig omhu«

Walmart vil hverken be- eller afkræfte kommunikationen med Stratfor, men en talsmand siger til The Daily Dot, at det er ganske normalt, at en virksomhed undersøger potentielle chefemner.

»Alle børsnoterede selskaber skal udvise rettidig omhu. Hvis vi ikke gjorde det, ville vi forsømme vores finansielle ansvar over for aktionærerne,« siger kommunikationschef Kevin Gardner til websitet.

Historien begyndte først for alvor at boble i de amerikanske medier torsdag aften dansk tid, og reaktionerne er derfor få, men der er formentlig to muligheder: Sagen kan få det udfald, som Walmarts kommunikationschef lægger op til, nemlig at offentligheden accepterer Walmarts research som ganske naturlig og som business as usual for at stort børsnoteret selskab, og at sagen hurtigt vil dø. Den anden mulighed er, at Walmarts snagen vil blive udlagt som endnu en overskridelse af privatsfæren, og at kritikere vil kræve mere tilsyn og åbenhed for privat efterretningsvirksomhed. Og de vil formentlig også beskylde Walmart for at have et viktoriansk bias i en digital alder, nemlig at venskab mellem mænd og kvinder på Facebook er andet og mere end venskab mellem mænd og kvinder på Facebook, og det kan i sidste ende holde egnede chefemner væk.

Manden, der hackede Stratfor

Hvor kommer afsløringerne om samarbejdet mellem Walmart og Stratfor fra?

Svaret er Jeremy Hammond.

Hammond var en af hovedmændene bag netværket Anonymous, og han fik tidligere i år ti års fængsel for bl.a. at have hacket sig ind hos Stratfor, der er et af de største selskaber i det såkaldte efterretningsindustrielle kompleks. Hackingen var pinagtig for Stratfor, der netop rådgiver om sikkerhed og gør i efterretninger, og det blev kun værre, da Wikileaks i februar i år begyndte at offentliggøre fem mio. emails stjålet fra Stratfor.

Opdateret 10:45 med kommentar fra Per Bank:

Det har ikke været muligt at komme i telefonisk kontakt med Per Bank, men topchefen har sendt en e-mail til Berlingske Business med udtalelser om sagen.

»Jeg har et stærkt professionelt netværk, og da vi heldigvis har en meget høj erhvervsfrekvens for kvinder i Danmark, indgår der naturligvis både mænd og kvinder i mit netværk,« skriver Per Bank.

Per Bank bekræfter, at han har været i dialog med Walmart om en stilling i virksomheden.

»Jeg har tidligere i min karriere været i dialog med Walmart om en position hos dem, men jeg valgte at takke nej til deres tilbud, da det ikke matchede mine ambitioner,« skriver han og fortsætter.

»Hvad Walmart måtte have undersøgt eller overvejet at undersøge i den forbindelse, har jeg ingen viden om, og det er således et anliggende alene mellem Walmart og det omtalte firma Stratfor.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.