Usikkerhed om tysk kæmpeprojekt

Den underjordiske banegård i Stuttgart ser ud til at komme til at koste 50 mia. kr. og kan blive forsinket til 2024. Tyskland har svære problemer med at bygge stort.

Der har tidligere været omfangsrige protester mod nedrivningen af den historiske banegård i Stuttgart for at gøre plads til det nye Stuttgart 21-projekt.
Der har tidligere været omfangsrige protester mod nedrivningen af den historiske banegård i Stuttgart for at gøre plads til det nye Stuttgart 21-projekt.
BERLIN: Det er ikke kun Berlin, der har problemer med et gigantisk byggeprojekt og igen og igen må udskyde åbningen af lufthavnen Berlin-Brandenburg.

I Stuttgart er byggeriet af en stor underjordisk hovedbanegård - Stuttgart 21 - kørt så meget af sporet, at Trafikministeriet har slået alarm.

Prisen for det ambitiøse byggeri er eksploderet og kan blive 6,8 mia. euro. Det er omkring 50 mia. kr. Eller mere end dobbelt så meget som det i datidens kroner kostede at bygge Storebæltsforbindelsen. Ifølge et internt notat fra Trafikministeriet, som avisen Stuttgarder Zeitung har set, kan stationen desuden ende med først at blive færdig i 2024, selvom den officielle køreplan siger 2020.

Ifølge avisen lægger notatet op til at lukke for flere statslige kroner i byggeriet.

"Argumenterne for ikke at afvise yderligere finansiering er for svage," konkluderer ministeriet ifølge avisen.

Men trafikminister Peter Ramsauer fra CSU nedtoner efterfølgende sagen og kalder debatten for noget "vrøvl". Notatet afspejler nogle embedsmænds egne vurderinger, forklarer han tv-stationen ZDF.

Stuttgart 21 er ikke bare et af Tysklands største, men også mest kritiserede byggeprojekter. I 2010 gik titusinder af borgere på gaden i protest mod planerne om at lægge banegården ned under jorden. 61.000 skrev under på en begæring om at droppe projektet. I november 2011 blev der afholdt en folkeafstemning om, hvorvidt delstaten skulle trække sig ud, men det afviste et flertal af borgerne.

Koncerthus syv år forsinket

Så sent som i 2008 skulle Stuttgart 21 "kun" have kostet 3,1 mia. euro. Det er dermed endnu et eksempel på de storskalabyggeproblemer, som Tyskland er ramt af. I Berlin er den forventede pris for lufthavnsbyggeriet nu steget til mindst 4,3 mia. euro og åbningen er udskudt på ubestemt tid. I Køln styrtede byens arkiv sammen i 2009 efter et underjordisk byggeri, og i Hamborg er det store koncerthus ved floden Elben - Elbsphilharmonien - indtil videre syv år forsinket.

Regeringen er involveret i Suttgart 21 som ejer af det tyske jernbaneselskab, Deutsche Bahn, og her bliver ledelsen nu kritiseret for at have informeret styrelsesrådet for sent, utilstrækkeligt og forkert. Sammen med Die Bahn er delstaten Baden-Württemberg og byen Stuttgart bygherrer. I en fælles resolution opfordrede en bred koalition af partier på rådhuset i Stuttgart mandag til at færdiggøre byggeriet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.