Tyrkiet diskuterer, hvad kærester må

Direktoratet for Religiøse Anliggender i Tyrkiet har udsendt en fatwa om, hvor intime forlovede par kan tillade sig at være. Det frarådes blandt andet at holde sin partner i hånden.

I Istanbul og andre storbyer i det vestlige Tyrkiet er det ikke usædvanligt at se kærester holde i hånd eller give hinanden et kram, men det er ikke i orden, medmindre man er gift, foreskriver en fatwa. Foto: Scanpix
I Istanbul og andre storbyer i det vestlige Tyrkiet er det ikke usædvanligt at se kærester holde i hånd eller give hinanden et kram, men det er ikke i orden, medmindre man er gift, foreskriver en fatwa. Foto: Scanpix

En nyligt udstedt fatwa fra det statslige Direktoratet for Religiøse Anliggender, Diyanet, som udstikker reglerne for intimitet under forlovelse, har medført rasende reaktioner på både de sociale medier og i de sekulære tyrkiske aviser.

»Skal forlovede par indgå islamisk ægteskab for at få fred til et privatliv,« spurgte en borger for nylig på direktoratets hjemmeside, som også er dér, hvorfra det jævnligt udsender fatwaer til tyrkerne.

»Forlovede par skal afholde sig fra at flirte med hinanden, være elskere, opføre sig på en måde, som kan starte rygter, holde hinanden i hånden og andet, som islam ikke accepterer,« svarede Diyanet og opfordrede i stedet par, der er sikre på hinanden, til at gifte sig.

Diyanets svar har mødt stor kritik, bl.a. advarsler mod, at udtalelserne kan ophidse konservativt tænkende til reaktioner mod ugifte par. Kritikerne opfordrer direktoratet til i stedet at udstede fatwaer, der fordømmer voldtægt og børneægteskaber.

Selv om Diyanet hører under det tyrkiske statsministerium, er dets fatwaer ikke forpligtende, da Tyrkiet ifølge forfatningen er sekulært. Men udtalelsen fra Diyanet skaber røre, fordi fatwaerne tages alvorligt af landets overvejende muslimske befolkning, hvoraf en stor del er konservative.

I særligt den vestlige del af Tyrkiet er det ikke ualmindeligt, at par går hånd i hånd, men i provinsen er det ikke velset med kæresteri i det offentlige rum. Her er det tradition, at unge par bliver forlovet – med familiernes velsignelse, vel at mærke. Nogle vælger at blive islamisk gift i forlovelsesperioden for at få friere tøjler og religiøs godkendelse for en intimitet, som ellers bør foregå inden for ægteskabets rammer.

Dansk imam: En politisering

I Danmark har de tyrkiske imamer vedtaget, at par skal være dansk gifte, før den islamiske vielse kan gennemføres, og den dansk-tyrkiske imam Fatih Alev mener ikke, at fatwaen skal tages bogstaveligt af de muslimer, der i forvejen har et afslappet forhold til religion og derfor har en anden livsstil.

»Sekularisters overdrevne reaktion på denne og lignende fatwaer skyldes efter min bedste vurdering en politisering af alt det, der vedrører islam i det tyrkiske samfund,« siger Fatih Alev til Berlingske.

Han understreger, at Diyanet ikke er et ministerium og derfor ikke har magt til at adfærdskontrollere samfundet.

»Diyanet foretager religiøse vurderinger, og det står den enkelte muslim frit for at følge dem eller lade være,« siger han.

Selda, en tyrkisk sygeplejerske på 29 år, frygter, at fatwaen kan få stor betydning, hvis regeringen støtter den.

»Diyanet er jo en uadskillelig del af regeringen, og det bliver først farligt, når den bakker disse tiltag op. Og det, tror jeg, vil ske,« siger hun og refererer til en episode i 2012, da Diyanet talte imod abort – også for voldtægtsofre.

Tyrkiets nuværende præsident, Recep Tayyib Erdogan, var dengang premierminister og bakkede op om fatwaen – »Abort er lig med mord,« sagde han – der fik tusinder af kvinder ud på gaderne i massedemonstrationer. Lovgivningen på området forblev dog uændret, så det er stadig op til det enkelte hospital at tage stilling til, om det vil tilbyde aborter. I februar 2012 kunne den tyrkiske tabloidavis Milliyet afsløre, at flere hospitaler nægtede kvinder abort med argumenter om et eksisterende forbud eller manglende samtykke fra kvindens ægtemand.

Når far begærer sin datter

På trods af at Tyrkiet officielt er en sekulær republik, er landet i praksis langtfra sekulært. Allerede ét år efter grundlæggelsen af den moderne tyrkiske republik i 1923 ved Mustafa Kemal Atatürk blev Direktoratet for Religiøse Anliggender oprettet. Det har historisk set institutionaliseret islam i Tyrkiet og har ikke været særligt imødekommende over for landets religiøse mindretal.

Diyanet er i dag en af Tyrkiets største og rigeste institutioner med et budget, som kun overgås af militærets. Formanden udpeges direkte af premierministeren.

Og meget tyder på, at tyrkerne kan forvente flere kontroversielle fatwaer fra Diyanet fremover. I fredags, netop som diskussionen om forlovede pars adfærd var ved at lægge sig, gjorde Diyanet sig igen bemærket ved besvarelsen af et spørgsmål. Denne gang blev direktoratet spurgt, om en fars begær efter sin egen datter kan have konsekvenser for det islamiske ægteskab?

Til dette svarede Diyanet, at der er forskellige islamiske fortolkninger, men at det ikke vil påvirke ægteskabet.

Mest opsigtsvækkende er den passage i udtalelsen, hvor Diyanet beskriver, hvordan man kan få den idé at begære sin datter, uden på nogen måde at hæfte sig ved, at der rent faktisk er tale om incest.

Reaktionerne var så voldsomme mod denne fatwa, at direktoratet kort tid efter fjernede den fra sin hjemmeside. Men da var det allerede for sent, og adskillige kopier af opslaget florerer på de sociale medier.

Bestyrelsesmedlem Ekrem Keles fra direktoratet har efterfølgende på et pressemøde forsvaret Diyanet med, at reaktionerne er baseret på en fejlfortolkning af direktoratets svar, og at det er et forsøg på at ødelægge Diyanets ry. Keles fastslog endvidere, at der var tale om et hackerangreb på Diyanets fatwa-platform, hvorfor de havde lukket sitet ned midlertidigt.

På Twitter er der indledt en hashtag-storm, der fordømmer fatwaen og kræver, at Direktoratet for Religiøse Anliggender nedlægges. Det møder modstand fra en anden gruppe, der bakker op om Diyanet og accepterer forklaringen om en fejlfortolkning.

Sultan Coban er cand.mag. fra Københavns Universitet, hvor hun studerede Tværkulturelle Studier med regional specialisering i Tyrkiet. Hun bor i Istanbul, hvor hun arbejder som freelancejournalist for bl.a. Berlingske og TV 2 News. Hun blogger desuden på www.sultancoban.com

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.