Publikum besvimet over sex og vold i Londons opera

Publikum er udvandret og besvimet over sex og vold på scenen i London. Nu får publikum i Royal Opera en advarsel med i købet.

TEGNING: JENS HAGE
TEGNING: JENS HAGE

LONDON: Den britiske hovedstad byder på masser af teater og musikalske oplevelser. Man kan gå ind til de gamle travere og beundre den smukke »Lion King«. Man kan synge med på »Mama Mia«, eller man kan vælge »The Mousetrap«, som så mange andre har gjort det i de 64 år, hvor den har været på plakaten.

Måske tænker nogen, at det er lidt for forudsigeligt og lidt for blødt og folkeligt, men så kan man søge udfordringerne i finkulturen og eventuelt gå i operaen. Hvis man tør. Til den kommende forestilling har »Royal Opera House« i Covent Garden tilføjet en advarsel på hjemmesiden med billetsalg: »Vær venligst opmærksom på, at denne produktion indeholder scener med sex og vold,« står der.

Operagængere, som allerede har sikret sig billetter til opsætningen af »Lucia di Lammermoor«, er blevet advaret via e-mail om, at prøverne »har gjort det klart«, at der er stærke sager på vej, skriver The Times. Det indebærer blandt andet en mordscene, hvor den nygifte Lucia med hjælp fra en stuepige dræber sin nye, uønskede mand, der netop har taget hendes mødom.

»De prøver først at kvæle ham. Det ser ud til at lykkes, og han mister bevidstheden, og så er han der igen som i det forfærdelige øjeblik i en gyserfilm, og så prøver de begge to at stikke ham ihjel med en kniv, men han er åbenlyst meget stærkere end dem,« fortæller instruktøren Katie Mitchell til The Times om scenen, der fortsætter med en langtrukken, blodig kamp.

Drabet blev kun nævnt i replikker og ikke vist, da operaen første gang blev opført i 1835, men for tiden er der ikke meget, der holdes væk fra Londons fineste scener. Flere britiske medier mener, at Royal Opera har garderet sig med en advarsel på forhånd, fordi et andet stykke »Guillaume Tell« sidste år blev mødt med højlydte protester fra tilskuerrækkerne under en scene med en gruppevoldtægt. Tilråbene var så høje, at det tvang skuespillerne til at holde en pause i stykket.

Besvimelse og udvandring

Mitchell har i forvejen netop skabt voldsom debat med sin version af stykket »Cleansed«, der går på National Theatre. Handlingen udspiller sig i et moderne torturkammer og er så fyldt af rædsler, blod og udpenslede torturscener, at flere blandt publikum besvimede eller fik det dårligt, mens mange ifølge beskrivelser i britiske medier udvandrede enten i protest, eller fordi de ikke kunne holde ud at se mere.

En del anmeldere har kritiseret dyrkelsen af den udpenslede vold, men Mitchell fastholder, at det er nødvendigt for at give publikum den rigtige fornemmelse. I The Guardian har der desuden været en diskussion af, om forargelsen er blevet forstærket, fordi stykket er skrevet af en kvinde, Sarah Kane, og sat op af en kvinde, og at forventningen derfor er et blødere kunstnerisk udtryk.

Heller ikke i kopien af William Shake­speares teater »Globe« på sydsiden af Themsen kan publikum vide sig sikre for voldsomme påvirkninger. Der er masser af materiale til et godt gys og en blodig skrækhistorie i mesterens 500 år gamle teaterstykker, og da »Titus Andronicus« blev opført i 2014, beskrev britisk presse, hvordan folk besvimede på stribe, og mange andre udvandrede, da de havde set nok af mord og voldtægt, mens teaterblodet flød på scenen mellem afhuggede lemmer.

Nogle anmeldere betegnede det som det voldsomste i britisk teaterhistorie, og en talskvinde sagde til The Independent, at »mellem to og fire personer besvimede eller blev dårlige under hver forestilling«. Stykket blev opført 51 gange.

»Vidunderligt« med store følelser

Instruktøren Lucy Bailey sagde til The Independent, at hun syntes, at det var »vidunderligt«, at folk kunne »leve sig så meget ind i rollerne og følelserne«. Man kunne tilføje, at det måske er en god idé lige at overveje en ekstra gang, om man har appetit på de voldelige teaterstykker – og hvad man spiser inden forestillingen.

For nogle dage siden fik publikum i »Park Theatre« i den nordlige del af hovedstaden også en oplevelse ud over det sædvanlige i afslutningen af »The Patriotic Traitor«. Her var problemet ikke kunstigt blod på scenen, men at en af hovedrolleindehaverne følte sig så verbalt forulempet af en mand på forreste række, at han skældte ud på ham i stedet for at fuldføre stykket.

Kedeligt er det ikke.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.