Norwegian bryder luftfartsregler

Arbejdspresset er for hårdt og flere af piloterne for uerfarne, lyder kritikken af flyselskabet Norwegian fra den norske tilsynsmyndighed for luftfartsselskaber.

NORGE: Flyselskabet Norwegian udvikler sig med rygende hast. Men faktisk går det lidt for hurtigt, lyder det fra den norske tilsynsmyndighed Luftfartstilsynet ifølge aftenposten.no.

Norwegians udvidelse resulterer i hårdt pressede medarbejdere, mens nogle af de piloter, der bliver ansat som følge af vokseværket, kun kommer med begrænset flyveerfaring, oplyser en rapport fra Luftfartstilsynet, som er lavet på baggrund af et besøg i november.

Derudover har inspektionen vist, at det kabinepersonale, som bliver lært op uden for Skandinavien, får en uddannelse, som ikke bliver godkendt af Luftfartstilsynet. Samtidig er passagertilfredsheden i bund. I 11 af sidste års 12 måneder havde flyselskabet fået næsten 30.000 klager fra utilfredse flykunder. 60 procent af klagerne var krav om erstatning på grund af forsinkelser og aflysninger, mens 40 procent var utilfredse med bagagehåndteringen.

I alt har tilsynet afsløret 21 afvigelser fra reglerne, som flyselskabet er blevet pålagt at følge. Inden for 30 dage skal der være rettet op på regelovertrædelserne, og sker det ikke, kan det i værste fald betyde, at Norwegian mister sin driftstilladelse.

Dog bliver det ifølge Norwegians overordnede flyvechef, Tomas Hesthammer, ikke nødvendigt. For allerede nu har selskabet fået styr på mange af regelbrudene.

»De 21 mangler gik på afvigelser i for eksempel manualer, som ikke var i overensstemmelse med EUs regelsæt. Det har vi nu rettet op på,« siger han til aftenposten.no.

Kritikken af arbejdspresset og den manglende erfaring hos piloterne vil flyvechefen gerne gøre op med.

»Af de 250 piloter, vi ansætter om året, kommer måske 20 af dem direkte fra skolen. Men vi har vores eget oplæringsprogram for dem og slipper dem ikke ud på vingerne, før vi er sikre på, at de kan udføre arbejdsopgaverne på en forsvarlig måde, og så sker det med erfarne piloter på udvalgte ruter,« siger Tomas Hesthammer.

Selv om han ikke er helt enig i Luftfartstilsynets rapport, slår han fast, at han respekterer den.

Sidste år fløj over 20 millioner rejsende ifølge aftenposten.no med Norwegian.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.