Murdochs topfolk tiltalt for at betale kilder

Murdochs to tidligere chefredaktører Rebekah Brooks og Andy Coulson trækkes i retten for at have betalt kilder. Embedskvinde blev betalt næsten én mio. kr. for at lække informationer.

Rebekah Brooks, der i seks år var redaktør for boulevard­avisen The Sun, får nu føjet endnu et par punkter til sit i forvejen omfattende tiltaleskrift.
Rebekah Brooks, der i seks år var redaktør for boulevard­avisen The Sun, får nu føjet endnu et par punkter til sit i forvejen omfattende tiltaleskrift.

LONDON: Medieskandalerne vil ingen ende tage i Storbritannien, hvor Rupert Murdochs to tidligere betroede topchefer, Rebekah Brooks og Andy Coulson, nu også tiltales for at have betalt kilder på vegne af to forskellige Murdoch-aviser: The Sun og den nu lukkede News of the World.

Rigsadvokatens tiltaler er et resultat af Operation Elveden, hvor 70 betjente i månedsvis har efterforsket, hvordan ansatte i Murdoch-koncernen har betalt politifolk som andre embedsmænd penge under bordet for at få stof til avisartikler. De nye tiltaler skaber blot endnu mere tvivl om David Camerons dømmekraft. Den konservative premierminister er nær ven til Rebekah Brooks, og han har indædt forsvaret Andy Coulson, som han har haft som sin spindoktor.Rebekah Brooks, der indtil sidste sommer var topchef for Murdochs britiske mediekoncern, tiltales for i sin tid som chefredaktør for The Sun fra 2003 til 2009, at have »konspireret« sammen med avisens chefreporter John Kay. Ifølge tiltalen har de betalt embedskvinden Bettina Jordan Barber fra det britiske forsvarsministerium omkring 100.000 pund – svarende til 930.000 kr. – under bordet over en periode på syv år for at lække informationer. Bettina Jordan Barber er også tiltalt for »tjenesteforseelse«. Andy Coulson er som tidligere chefredaktør for News of the World tiltalt sammen med avisens tidligere hofreporter Clive Goodman for i to tilfælde at have betalt penge under bordet for at få fortrolige informationer om den royale familie. Herunder at have fået udleveret paladsets hemmelige telefonbog, kendt som »Den Grønne Bog«, med detaljerede kontaktoplysninger på den royale familie.Både Brooks og Coulson er sammen med fem andre allerede tidligere blevet tiltalt for at have vildledt retten og for at være medansvarlige for aflytninger af mobilbeskeder foretaget af News of the World. Anklagerne mener, at der er over 600 ofre, som ulovligt har fået aflyttet deres mobilbeskeder, herunder blandt andre fodboldstjernen Wayne Rooney, eks-beatlen Sir Paul McCartney og skuespilleren Jude Law.Politiets efterforskning ventes at vare endnu tre år, men sagen har også ført til nedsættelsen af Leveson-kommissionen, der undersøger pressens etik, og som om kort tid kommer med anbefalinger til nye presseregler.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.