Middelklassen sejrer verden over

Håbet for verdensøkonomien er den eksplosivt voksende middelklasse, der bliver større end gruppen af klodens fattige.

LONDON: En ny global middelklasse styrer økonomisk set mod at blive verdens redning. I vækstøkonomier som Kina, Indien, Rusland og Brasilien vokser middelklassen nu så hurtigt, at verdens samlede middelklasse om få år for første gang vil være større end gruppen af fattige.

Den globale middelklasse vil ifølge EU-Instituttet for Sikkerhedsstudier (ISS) svulme fra to mia. i dag til 3,2 mia. i 2020 og 4,9 mia. i 2030. Altså til langt over halvdelen af verdens befolkning på anslået godt otte mia. i 2030.

Især i Kina og i Indien bliver den voksende middelklasse et lokomotiv for ny vækst. I 2030 ventes den globale middelklasses købekraft at være fordoblet til 56 trillioner US dollar - 80 procent af efterspørgslen vil da komme fra Asien.

Desuden ventes Asiens andel af den globale middelklasses forbrug at vokse fra 23 procent til 59 procent i 2030, mens andelen for Europas og USAs middelklasse samtidig ventes at falde fra 64 procent til blot 30 procent.

Men samtidig med at der for første gang i historien bliver sat spørgsmålstegn ved Vestens model for vækst og Europas evne til at styre ud af sin dybe krise, så er der også et enormt uudnyttet potentiale i den nye købestærke middelklasse i Asien, påpeger lektor Johannes Andersen fra Institut for Statskundskab på Aalborg Universitet. Han har forsket i netop middelklassen og er trods den nuværende krise optimistisk på Europas og Danmarks vegne:

»Nu og her er der en svækkelse af middelklassen i Europa. Men kommer Europa og USA på fode om tre eller fire år, så kan der blive frigjort potentiale, som dynamisk vil frigøre en masse aktivitet og give Europa og Danmark en mængde kommercielle muligheder.«

Johannes Andersen peger på, at Europas middelklasse i modsætning til den nye middelklasse i blandt andet Kina står stærkt, fordi den i årtier har været toneangivende inden for »design, kultur og markør af al det hippe«. Netop design og marketing udgør cirka 25 procent af prisen på en vare.

Selv om verden bliver rigere, fører det sandsynligvis ikke til en større lyst til demokratier i vestlig stil, forudser Philip Stephens, forfatter og økonomisk kommentator ved Financial Times:

»Verden bliver ikke nødvendigvis mere stabil eller et mere fredfyldt sted, for stormagter vil stadig konkurrere, og regimer under pres derhjemme kan meget muligt søge fjender uden for landets grænser.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.