Måske var 9.z slet ikke så dumme?

8.000 kinesiske studerende bliver smidt ud af amerikanske universiteter på grund af snyd og dårlige karakterer. I Storbritannien får de 40 pct. ringere eksamener. Hvor gode er de kinesiske studerende?

Kinesiske studerende dimmitterer fra Fudan Universitet i 2013.
Kinesiske studerende dimmitterer fra Fudan Universitet i 2013.

SANTA FE: Hvor gode er kinesiske studerende i virkeligheden?

Hvis vi spørger Danmarks Radio og alle de politikere, som gik i spagat over »9.z mod Kina« – så er de skræmmende gode, så gode, at de tæskede de danske elever i stort set alt andet end remoulade og ristede løg, og den globale skoleundersøgelse PISA siger det samme. I den seneste test vandt Kina det hele.

Men i virkeligheden? Hvad så?

Nylige tal viser resultater, som ikke bare stiller spørgsmål ved deres overlegenhed, men ved hele dueligheden i det kinesiske undervisningssystem.

Det amerikanske konsulentfirma Whole Ren offentliggjorde i sidste uge en rapport, som viste, at 8.000 kinesiske studerende sidste år blev smidt ud fra amerikanske universiteter, enten fordi de snød, eller fordi deres gennemsnit var 00 eller -3 efter dansk skala.

Whole Ren er ikke en antikinesisk tænketank, men et firma som arbejder med at rådgive kinesiske studerende, og chefen for Whole Ren er rystet over tallene: »Tidligere blev kinesiske studerende betragtet som toppen af toppen, men det har ændret sig over de seneste fem år. Nu bliver de betragtet som rige børn, som snyder,« siger Chen Hang til Wall Street Journal.

En anden undersøgelse er lige så opsigtsvækkende og handler om kinesiske dimittender på britiske universiteter. I 2013 dimmitterede 68 pct. af alle studerende med en britisk første- eller andengrad – hvad der svarer til et gennemsnit på ti eller mere. Men for kinesiske dimittender var tallet meget lavere, nemlig 42 pct. Med andre ord: Kineserne forlod britiske universiteter med en 40 pct. dårligere eksamen end alle andre.

De massive »huskefabrikker«

Det er det modsatte af, hvad fordommene vil, og bekræfter, hvad professor Yong Zhao sidste år beskrev i bogen »Who’s Afraid of the Big Bad Dragon«: Ingen i hele verden kan slå kineserne eller andre østasiatiske lande i at score højt i test – for det er, hvad de er gode til. Alt andet derimod? Ikke synderligt godt.

Zhao er kinesisk uddannet, men nu professor på University of Oregon, og som han skriver – i 1.400 år har kineserne opereret med det såkaldte keju-system, hvor studerende på baggrund af deres test-score kunne komme videre i statsapparatet. Andre østasiatiske lande overtog systemet, det er fundamentet i deres uddannelse, og i Kina eksisterer det i dag i gaokao, den universitetsadgangseksamen, som ifølge Zhao betragtes som nøglen til en bedre fremtid i Kina.

I sin bog beskriver Zhao de massive »huskefabrikker«, som han kalder eliteskolerne, hvor tusindvis af elever arbejder fra tidligt morgen til midnat med at huske remser, formler, forklaringer, titler, årstal, løsninger, og det er en proces som allerede begynder, når børnene fylder fem år.

Hvis det så endda førte til den slags resultater, som kunne bruges til andet end at vinde over 9.z i en TV-udsendelse – så ville det måske være ulejligheden værd. Men det gør det ikke, skriver Zhao, og som en professor fra Pekings Universitet siger i bogen: »Siden 1949 er én mia. mennesker blevet uddannet i Kina, og ikke én eneste af dem har vundet en Nobel-pris. Det siger noget om, hvordan uddannelsessystemet ødelægger kreativiteten i samfundet.«

Hvad er sammenhængen mellem mangel på kreativitet og mangel på Nobel-priser?

Professor Zhao forklarer det på sin blog – at hvis en videnskab eller et samfund skal bevæge sig fremad og ikke bare repetere eller pefektionere, kræver det personer med kreativitet og selvstændig tænkning. Det kræver en Steve Jobs eller en Tim Berners-Lee, som gør oprør mod det etablerede, og den dimension mangler i Kina og de østasiatiske samfund.

Og den seneste PISA-testundersøgelse dokumenterer det. Her vandt Kina det hele, og Hong Kong, Singapore, Sydkorea, Japan og Taiwan vandt resten. Men læs en af de oversete statistikker i undersøgelser, opfordrer Zhao, nemlig oversigten over selvbebrejdelse: Hvis en elev dumper i matematik, vil han eller hun så bebrejde sig selv for ikke at være dygtig nok – eller bebrejde læreren for ikke at have forklaret stoffet godt nok? I Kina, Taiwan, Japan, Sydkorea og Vietnam vil eleven bebrejde sig selv, mens elever i Norge, Tyskland, Sverige, Frankrig og Schweiz vil bebrejde læreren.

Falske essays og referencer

Den østasiatiske holdning er udtryk for autoritær tankegang, hvor eleverne bliver indprentet lydighed og nultolerance over for oprør, og hvor skylden altid er hos den enkelte elev. Det fører til autoritær tænkning og til millioner og atter millioner af elever med lav selvtillid, skriver Zhao.

De to nylige undersøgelser fra USA og Storbritannien viser, hvad der sker, når resultaterne af det system møder Vesten, og det begynder allerede, når de kinesiske studerende skal ansøge om optagelse på universiteterne i Vesten.

I USA og Storbritannien skal de som et led i deres ansøgning skrive et personligt essay, og i USA skal de dokumentere, at de har foretaget sig andet end at gå i skole, og de skal vedlægge referencer fra f.eks. frivilligt arbejde. Og det kniber for elever, der bogstaveligt talt ikke har foretaget sig andet end at lære at lære udenad. Derfor – viser en undersøgelse fra Zinch China – vedlægger 90 pct. af kinesiske ansøgere falske referencer, 70 pct. hyrer andre til at skrive deres personlige essay, og 50 pct. forfalsker gymnasiepapirer.

Den slags kan lade sig gøre et stykke ad vejen, men ikke hele vejen, og derfor ender 8.000 kinesiske studerende med at blive smidt ud af amerikanske universiteter, og derfor får de 40 pct. dårlige eksamener på de britiske universiteter. To forskere fra Bath Spa University undrede sig så meget over kinesiske studerendes dårlige resultater, at de gennemførte en større undersøgelse, og ifølge Guardian gav den to forklaringer:

For det første, at keju-systemet med udenadslære sidder så dybt i de studerende, at de ikke kan omstille sig til det vestlige system med kritisk tænkning. Og for det andet, at de slet ikke har lyst til at tage de pågældende uddannelser, men gør det på grund af familiens pres.

Begge dele er ulykkeligt på hver sin måde, og det er muligt, at 9.z ikke vandt over Kina, men på den store bane vandt Kina så absolut heller ikke over 9.z.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.