Juleaften ligger på en helt forkert dato

Jesus Kristus er født flere år tidligere, end vi går og tror, skriver pave Benedikt i en ny bog. Han erkender, at vores tidsregning skyldes en fejl.

Pave Benedikt er også forfatter.
Pave Benedikt er også forfatter.

VATIKANET: Jesus Kristus blev født i Bethlehem for 2012 år siden, midt i julenat, hvor hver en stjerne blinked mat.

Om en god måneds tid fejrer vi hans fødselsdag igen, men grundlæggeren af den kristne religion er i virkeligheden flere år ældre, end man hidtil har troet. Forskere har gennem længere tid argumenteret for, at Jesus er født adskillige tidligere, end kalenderen siger, og det er der noget om, erkender pave Benedikt 16. nu.

I sin seneste bog om Jesu liv skriver den katolske kirkes overhoved ifølge The Telegraph, at munken Dionysius Exiguus begik en fejl, da han i det sjette århundrede udregnede datoen for frelserens fødsel.

- Udregningen af begyndelsen på vores kalende - baseret på Jesu fødsel - er lavet af Dionysius Exiguus, der regnede flere år forkert. Den virkelige dato for fødslen af Jesus var flere år tidligere, skriver Benedikt i bogen »Jesus af Nazareth - Fortællingerne om barndommen«.

Dionysius Exiguus var en østeuropæisk munk, der i 525 opfandt datosystemet Anno Domini - Herrens År - som bruger året for Jesu fødsel som udgangspunkt for tidsregningen. Hans beregninger var dog ikke præcise, og de fleste forskere på området vurderer nu, at fødslen fandt sted mellem år 6 og 4 før Kristus.

I sin bog gør paven op med endnu en myte om Jesu fødsel, nemlig at den foregik i en stald, omgivet af okser, æsler og kameler, som man ofte ser i krybbespil.

- Dyr bliver ikke nævnt i evangelierne, skriver Benedikt i bogen, som er tredje og sidste del i en trilogi om Jesus.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.