Ekspert: Mission »flyvende lastbil« er ikke uden risiko

Danmarks Hercules-bidrag til konflikten i Mali kaldes for en »1990er-klassiker« af militærekspert og er ikke uden risiko.

Det er aldrig en gratis omgang at bruge militær magt, siger Mikkel Vedby Rasmussen om Danmarks Hercules-bidrag til konflikten i Mali.
Det er aldrig en gratis omgang at bruge militær magt, siger Mikkel Vedby Rasmussen om Danmarks Hercules-bidrag til konflikten i Mali.

MALI: Fredag bekræftede Frankrig, at man har sendt tropper til Mali for at støtte landets regeringshær i kampen mod islamistiske oprørere. Mandag besluttede Danmark at støtte op om Frankrigs mission ved at bidrage med et Hercules-fly og dansk besætning.

Den danske Hercules vil gøre en forskel og skal fungere som en »flyvende lastbil«, siger Mikkel Vedby Rasmussen, professor på Københavns Universitet og ekspert i dansk forsvarspolitik.

- Det er sådan en type operation, hvor de danske soldater ikke skal i front, men levere logistik, altså transportere styrker og materiel, ligesom briterne også har tilbudt at gøre. Hercules-flyet er en flyvende lastbil og kan helt sikkert gøre en forskel under en mission i et land i Afrika, siger Mikkel Vedby Rasmussen til Berlingske Nyhedsbureau.

Han peger på, at der er ved at danne sig et mønster i dansk forsvarspolitik, hvor Danmark stiller sig til rådighed, når konflikter opstår, og samtidig bekræfter det danske initiativ også, at regeringen fortsætter de seneste års aktive forsvarspolitik.

- Da Helle Thorning-Schmidt (S) trådte til, lovede hun, at Danmark skulle være aktive ude i verden lige fra Afghanistan til Afrika, og det efterlever hun jo i hvert fald. Og det normale i dansk forsvarspolitik er vel efterhånden, at vi stiller op, lige så snart der sker noget, siger Mikkel Vedby Rasmussen.

- Men man kunne måske godt spørge sig selv, hvorvidt man ikke skulle have haft en debat om, hvad man vil have ud af den konkrete mission, og om man overhovedet mener, at en løsning i området vil blive fremkaldt ved hjælp af våbenmagt. Den slags diskussioner har vi efterhånden ikke, før vi allerede har sendt styrkerne af sted, tilføjer han.

Han medgiver, at Hercules-missionen er et relativt lille bidrag, men at den følger et mønster, hvor Danmark tager hurtige, militære beslutninger og håber på det bedste, senest illustreret under konflikten i Libyen i 2011, hvor danske F-16-fly blev sat ind i.

Danmark har tidligere stillet et eller flere Hercules-fly til rådighed i internationale missioner, og Mikkel Vedby Rasmussen kalder missionen for en »1990er-klassiker«.

- Vi har sat Hercules-fly ind i flere sammenhænge, især i 1990erne, og det skyldes, at man relativt hurtigt kan sætte flyene ind, og at de er efterspurgt næsten uanset missionen. Der er altid brug for at få fløjet noget et sted hen, siger han og pointerer, at selv om danske soldater ikke skal i kamp i Mali, er der altid en risiko ved at deltage i militære operationer.

- Truslen mod Danmark og danskere stiger, hver gang, Danmark går ind i sådan noget. Vi melder os jo ind i en konflikt, og når man gør det, så får man også nogle fjender, i det her tilfælde islamister, der har venner over alt i verden. Det er aldrig en gratis omgang at bruge militær magt, siger Mikkel Vedby Rasmussen.

Ifølge forsvarsminister Nick Hækkerup (S) kan det danske transportfly allerede tirsdag aften tage af sted til Mali.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.