50 år 20. februar.

Skønhedspletten der blev til et globalt brand

I 1990erne stod Cindy Crawford og de øvrige supermodeller kun ud af sengen om morgenen, hvis nogen tilbød dem mindst 10.000 dollars for en dags arbejde. Hun formåede at forvandle sit navn og ansigt til et brand.

Foto:AFP/ALBERTO PIZZOLI
Foto:AFP/ALBERTO PIZZOLI

Engang ville hun have den fjernet. Skønhedspletten ved overlæben. De lokale football-drenge hjemme i DeKalb, Illinois, i det amerikanske midt-vesten, hvor Cindy Crawford voksede op, drillede hende nemlig med den lille mørke plet. »Du har chokolade i ansigtet,« råbte de efter hende. Så hun tiggede sin mor om at få den fjernet, men moren overtalte hende til at overveje, for »du ved, hvordan din skønhedsplet ser ud, men ikke hvordan et ar vil komme til at se ud.«

I dag er Cindy Crawford formentlig taknemmelig for, at hun lyttede til sin mors råd, og historien om barndommens drillerier, som Daily Mail for nylig refererede dem, kan man kun smile ad. For Cindy Crawford voksede op, fik taget de første modelbilleder, endte snart i New York, og da hun første gang optrådte på forsiden af amerikansk Vogue drømte ingen længere om at fjerne skønhedspletten.

Nu var den pludselig Crawfords (næsten) ubetalelige varemærke.

I 1990erne talte man i modekredse om »The Big Five«. Cindy Crawford var sammen med Naomi Campbell, Linda Evangelista, Claudia Schiffer og Christy Turlington modellerne, alle ville lege med, og de fem gik groft sagt fra at være levende tøjstativer til at være brands. Modehuse kæmpede om deres gunst, og firmaer betalte uhyrlige summer, for deres ansigter kunne sælge. Modeller havde også inden da tiltrukket sig opmærksomhed – Twiggy fik allerede i 1960erne prædikatet supermodel – men i 1990erne blev de stjerner i deres egen ret. Crawford har til Forbes Magazine forsøgt at forklare, hvad det var, der skete:

»Der er en masse grunde til, at supermodel-fænomenet fandt sted. Der kom mere mode på TV, MTV blandede musik og mode og popkultur osv., men det handlede også bare om timing. Jeg tror, at vi blev afbildet som stærke kvinder, der havde kontrol, og det hjalp os alle til at føle os stærke. Vi tog chancer og begyndte at have mere indflydelse på, hvordan vi ønskede at blive portrætteret.«

Model-kvintetten viste deres værd og vidste, hvad de var værd. I 1990 udtalte Linda Evangelista til Vogue, at »vi står ikke ud af sengen for under 10.000 dollars om dagen«, og de mest berømte supermodeller fra den generation var eminente til at markedsføre sig. Om »brandet Cindy Crawford« har Crawford siden udtalt til magasinet GQ, at hun som model definerer sig selv som »den helt almindelige, amerikanske nabopige« og bevidst valgte og stadig vælger samarbejdspartnere ud fra, hvad der plejer varemærket:

»Jeg var tilgængelig. Ikke elitær. Jeg reklamerede for Pepsi, for Revlon. Mærker der var tilgængelige. Da jeg begyndte at tage større beslutninger om min karriere, drejede det sig om tilgængelighed. Selv min bog (Crawfords nyligt udkomne selvbiografi »Becoming«, red.) kunne jeg have gjort stor og dyr. Men det er ikke mit publikum. Det er ikke mig. Jeg er fra midt-vesten.«

Cindy Crawford har med succes plejet sit brand så godt, at hun i en alder af 50 er god for i omegnen af 700 mio. kroner. Hun er stadig aktiv som model, hun har medvirket i film, været TV-vært og er (forretnings-)kvinden bag både et kosmetikmærke, en smykkelinje, et skomærke og et boligindretnings-mærke. Når hun får tilbudt et job, vurderer hun det ud fra to parametre, eller to »bankkonti« som hun kalder det:

»På den ene bankkonto står troværdigheden, på den anden penge. Gennem årene har jeg lært, at alle har deres egen dagsorden, og jeg har erkendt, at jeg er den fremmeste ekspert på Cindy Crawford,« sagde hun sidste år til GQ.

Cindy Crawford var i 1990erne gift med skuespilleren Richard Gere, et forhold der genererede massiv medieomtale.

I dag er hun gift med den tidligere model, Rande Gerber, og parret har to børn. Ikke overraskende er begge børn allerede i gang med deres egne modelkarrierer.

Har de brug for et råd eller to, kan de formentlig få det over familiemiddagen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.