60 år 13. januar

Opera på græs

Den udendørs Opera Hedeland er vokset til en national succes med international bevågenhed – hviket i høj grad skyldes operachefen og dramaturgen Claus Lynges indsats.

Operachef Claus Lynge.        Foto: Per Morten Abrahamsen
Operachef Claus Lynge.        Foto: Per Morten Abrahamsen

Han har filetteret fisk på Færøerne som ung og arbejdet med nyheder på de engelsksprogede Arab News.

Han har anmeldt teater for dagbladet Information, været statist på Det Kongelige Teater og undervist på Danmarks Designskole og Skuespillerskolen i Odense.

Og han har gjort sig som yderst aktiv chef i indre Københavns kulturliv. For eksempel som dramaturg på Hotel Pro Forma og teaterleder på Dansescenen - det sidste endda i en tid med turbulens i kulisserne.

Men navnet Claus Lynge er først og fremmest forbundet med Opera Hedeland. Grusgraven ved Hedehusene er blevet en af hovedstadsområdets halvstore attraktioner under hans ledelse. De tre forestillinger hver sommer trækker tusinder af glade operaelskere til fra hele Øresundsregionen. Titlerne de sidste tre år har været »Madame Butterfly« af Puccini, »Trubaduren« af Verdi og »Così fan tutte« af Mozart. Forestillingerne modtages som regel med stor varme af kritikerne og har den seneste tid mødt bevågenhed fra internationalt hold.

Den musikglade mag.art. i teatervidenskab fra Københavns Universitet overtog stedets ledelse i 2003. Underskud og manglende synlighed havde gjort grusgraven til et sted, de færreste spåede overlevelse. Vilkårene var besværlige og lettere kaotiske.

Men da Lynge trådte til, vendte han skuden. Han havde blik for scenens særlige udfordringer: Graven skal kunne præstere klassiske kvaliteter, men er samtidig udsat for fri luft og evigt vekslende vejrforhold. Claus Lynge må altså finde ud af, hvordan de gamle hits kan passes ind under åben himmel. Man kan ikke lege operahus for en aften med lysekrone og den slags. Man må være sig selv.

 

Han kan trække på hjælp fra de omliggende kommuner, men må gøre det meste selv: Udtænke den rigtige opera, finde en passende instruktør, opsøge diverse solister og korsangere, leje musikere og dirigent og scenefolk og så videre. »Så når telefonen ringer, er det lidt ligesom Marx Brothers,« har han sagt.

Opera Hedeland er også kendt for velgørenhed: Claus Lynge sætter altid 100 gratis billetter af til veteraner fra Afghanistan. Og de bliver vel at mærke revet væk af taknemmelige soldater hver og én.

»De mennesker har jo set forfærdelige ting,« har Lynge sagt. »Jeg får sommetider meget bevægende mails fra dem bagefter. Nogle af dem har aldrig været til klassisk før og havde en stor aften.«

Næste forestilling bliver Vincenzo Bellinis lidt oversete »Søvngængersken« om storbonden Elvinos lidt umulige kærlighed til både Lisa og Amina. Premiere 6. august.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.