75 år 23. januar

Mere end blot Babs og Nutte

Judy Gringer spiller ikke teater mere, men hun vil gerne lave en film.

Judy Gringer.     Foto: Linda Kastrup
Judy Gringer.     Foto: Linda Kastrup

Med prægnant læbestift og spilopper i øjnene satte Judy Gringer som en af de mest markante kvindelige komedieskuespillere primært sit aftryk i 1950erne og 1960erne i både film og teater.

Hun begyndte som balletbarn på Det Kongelige Teater, da hun var ti år, men blev sorteret fra, da hun var 15 år. I 1957 kom hun i stedet med som danser i Tivolirevyen, hvor Osvald Helmuth var den store stjerne, men det var hos Stig Lommer på ABC-Teatret, hun for alvor brød igennem. Dirch Passer var indirekte med til at godkende Gringers ansættelse, og deres makkerskab i forestillingen »Spræl, sprællemand, spræl« i 1958 har sat sig som et varigt minde i revy- og teaterhistorien. Det var med sketchen om Babs & Nutte, der i virkeligheden er to hunde, men som Dirch Passers forsikringsmand tror, er Gringers bryster. Den sketch er stadig meget morsom i en postfeministisk tid.

 

Dirch Passer og en purung Judy Gringer forelskede sig og boede sammen i fem år og Gringer er i dag det nærmeste vidne vi har tilbage til Dirch Passer og Kjeld Petersens storhedstid. Judy Gringer forlod teatret og tildels også filmen allerede i 1984. I en alder af kun 43 år. Gennem nogle år var hun gået fra at glæde sig til at optræde på teatret hver aften til at være træt af at bruge hele dagen fra hun slog øjnene op til hun stod på scenen om aftenen på at spekulere på de kraftanstrengelser, hun skulle yde på scenen.

Taler man med Judy Gringer i dag, er hun glad og taknemmelig for at have været med i den gyldne periode i dansk scenekomik, men hun fortryder også en smule, at hun ikke tog arbejdet helt så seriøst, som hun måske kunne. For eksempel med stemmetræning som hun var tilmeldt, men skulkede fra.

Efter karrieren boede Gringer nogle år i New York og levede fra hånden til munden og det ene lille job til det andet. Hun fik ikke en ny karriere ud af det, men et eventyr, hun husker tilbage på med glæde. Vi skal tilbage til 2003 og Peter Ringgaards »Til højre for den gule hund«, for at ramme den film, hvor man sidst kunne se Judy Gringer. I dag siger hun:

»Jeg gider ikke spille teater mere, men jeg vil gerne lave en film.«

Før det eventuelt bliver til noget, skal hun dog lige holde 75 års fødselsdag på en café i kvarteret Pisserenden i det indre København, hvor hun har boet i snart 40 år.

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.