40 år

Dansk teaters mærkelige talent fylder rundt

Sonja Richters store, sjældne talent opstår mellem det skrøbelige ydre og den sjælelige styrke. 4. januar fylder hun 40 år.

Sonja Richter fotograferet af Nicolai Linares. Du kan se flere af hans billeder i billedserien.
Sonja Richter fotograferet af Nicolai Linares. Du kan se flere af hans billeder i billedserien.

»Det var sindssygt hårdt. Jeg var så sulten. Det var nærmest, som om jeg svævede rundt og så på mig selv udefra. Jeg havde det, som om jeg var fuld, og nogle gange sad jeg i mit køkken og spiste imaginær mad,« forklarede skuespilleren Sonja Richter i et interview med bladet iForm.

Hun skulle både tage på og senere tabe sig drastisk i forbindelse med den rolle, som rigtig mange danskere er strømmet i biografen for at se hende i her i efteråret, den indespærrede politiker i filmatiseringen af Jussi Adler-Olsens krimi »Kvinden i buret«.

At Sonja Richter er villig til at gå til den slags yderligheder i sin metier, siger noget om hendes dedikation. Hun hører uden diskussion til en af sin generations mest interessante kvindelige skuespillere.

Umiddelbart virker hun spinkel, ja, nærmest skrøbelig, med sin klejne skikkelse og sin poetiske, skære og lidt fjernt drømmende udstråling. Men det skal man ikke tage fejl af. Spændingen i hendes talent opstår netop i krydsfeltet mellem det ydre og det indre: For bag den tilsyneladende porøse skal ulmer en voldsom, udfarende kraft – en stor og sjælden styrke, som har fået lov til at blusse lidenskabeligt og nærmest gennemsitre hende, når hun har været bedst: på teatret for eksempel som den passionerede oprører »Antigone« i samspil med selveste Jørgen Reenberg, om Ibsens »Hedda Gabler« og Strindbergs Indras Datter i »Et drømmespil« – begge på Betty Nansen Teatret.

Læs også: »Bliktrommen« som halv sejr

»Hun er en meget original, talentfuld ung kvinde med en meget god forstand – og med en kraft indeni sig, som jeg slet ikke havde, da jeg var i hendes alder. Hun er et beundringsværdigt menneske, som jeg holder meget af,« har hendes ældre kollega Ghita Nørby, som Richter bl.a. har spillet sammen med i »Indenfor murene« og Enquists »Blanche og Marie«, sagt om hende.

»Hvis ikke du skal brænde op – hvad skal du så? For hvad skal du så leve?« har fødselaren selv spurgt – netop i forbindelse med Nørby, men hun kunne ligeså godt tale om sig selv. At Sonja Richters kompromisløse tilgang til metieren også har omkostninger, har hun aldrig lagt skjul på. I perioder har hun haft brug for at trække sig tilbage fra rampelyset.

Læs også: Barsk og fremragende Ghita Nørby-biografi

Man lagde allerede mærke til hende, inden hun overhovedet gik på den teaterskole, hvor optagelseskomiteen ikke et sekund var i tvivl om talentet. Pigen fra Allerup nær Esbjerg blev student fra Aarhus Katedralskole og var med i semiprofessionelle musicalopsætninger i Aarhus, hvor hun allerede brændte igennem med sit fascinerende nærvær og den sangstemme, som hun også et par gange senere har fået mulighed for at bruge i sin efterhånden lange karriere i dansk teater – for eksempel som Maria Magdalene i Østre Gasværks »Jeus Christ Superstar«.

Efter uddannelsen på Skuespillerskolen ved Odense Teater i 1999 spillede hun for eksempel Ofelia i »Hamlet« på den fynske landsdelsscene. Snart var der bud efter hende i hovedstaden. Filmroller er det naturligvis også blevet til efter gennembruddet i Susanne Biers skilsmissedrama »Elsker dig for evigt« i 2002.

Kameraet elsker hendes smukke ansigt, som hun er i stand til næsten at få til at lyse op indefra. En række film har da også premiere i det nye år. Herunder en stor western, »The Homesman«, hvor Richter ses i en større rolle som sindssyg kvinde, der skal transporteres tværs over prærien, med blandt andre Tommy Lee Jones, Hillary Swank og Meryl Streep som medspillende.

I forbindelse med filmen har Sonja Richter sagt, at hun lidt overvejede at flytte til USA. Det ske sent.

Læs også: Et sted i Sonja Richters liv

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.