Film:

Syret og surrealistisk

Dukkefilmen »Anomalisa« vil ikke falde i alles smag – men det gør Charlie Kaufmans mærkværdige historier sjældent.

Michael Stone er erhvervsguru med speciale i service, men han er faret vild i sit eget liv.
Michael Stone er erhvervsguru med speciale i service, men han er faret vild i sit eget liv.

Først skrev Charlie Kaufman filmmanuskripter. Han var for eksempel manden bag syrede genistreger som »Being John Malkovich«, hvor en dukkefører finder vejen ind i skuespilleren John Malkovichs hjerne, og »Orkidé-tyven« om en plaget manuskriptforfatter, der kunne ligne Kaufman selv. Siden instruerede han den gale film »Synecdoche New York« om en teater-instruktør, der genskaber New York i naturlig størrelse i en lagerhal.

Kaufmans idéer har altid aftvunget respekt for at være anderledes, og de har ofte været ført ud i livet så originalt, at man af og til ikke troede sine egne øjne.

Nu har et hørespil dannet baggrund for en animationsfilm, der på overfladen kunne se socialrealistisk ud. Michael Stone er en erhvervsguru på foredragsturné. I et Cincinnati, der kunne være en hvilken som helst by, ser vi ham langsomt falde fra hinanden. Stone ringer til en gammel kæreste, men da den date går i vasken, har han en affære med en ung, kvindelig fan af hans bog, Lisa. Han ser et lys i hende, men samtidig bliver omgivelserne på hotel Fregoli, hvor han bor, stadig mere mærkelige, absurde og truende.

En mand i opløsning

Portrættet af Michael Stone i opløsning er troværdigt, men også – da der er tale om en dukkefilm – lettere syret, og det føles som om, vi er i en parallelverden til vores egen. Der er måske en pointe i, at ansigterne på de mennesker, Stone møder, minder foruroligende meget om hinanden, og det virker fremmedgørende og sært, at alle stemmer til både mænd og kvinder er indtalt af mænd – på nær den unge pige Lisas stemme. »Anomalisa« er mere et portræt af en mand, der er ved at gå i stykker, end en hyldest til sidespring, når man er på kursus.

Dukkernes positioner er mellem hvert eneste billede ændret med små nåle, så man forestiller sig, at det har taget flere år at nå det spektakulært livagtige men også spøgelsesagtige resultat. Det er spektakulært på den måde, at den klaustrofobiske verden i filmen ligner vores og så alligevel ikke. Den let makabre og dystre stemning af følelsesmæssig blindgyde vil ikke falde i alle smag, men er man til eksperimenter på film eller måske til surrealistiske drømme og jordnær science-fiction, må man ikke gå glip af Charlie Kaufmans nye skøre dille, der tematisk passer fint ind i hans værk, om så han kun skriver eller instruerer, eller som her begge dele.

Hvad: Anomalisa.

Hvem: Instruktør: Charlie Kaufman & Duke Johnson. Stemmer: David Thewlis, Jennifer Jason Leigh, Tom Noonan

Hvor: Premiere over hele landet.

 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.