Film

Seks stjerner til film om sandheden

Den reneste uskyld går hånd i hånd med den største tragedie i Pawel Pawlikowskis sanselige sort-hvide mesterværk »Ida« – hans første film optaget i fødelandet Polen.

Agata Trzebuchowska er vores anker i fortællingen. Hendes Ida er med sin storøjede klosteruskyld en åben bog og alligevel en gåde. Vi bliver først helt til sidst sikre på, hvilken retning hun vælger for sit liv. Foto: PR
Agata Trzebuchowska er vores anker i fortællingen. Hendes Ida er med sin storøjede klosteruskyld en åben bog og alligevel en gåde. Vi bliver først helt til sidst sikre på, hvilken retning hun vælger for sit liv. Foto: PR

Lydefri. Sådan kan man med ét ord beskrive Pawel Pawlikowskis »Ida«, der helt uden antydningen af støj og falskhed formår at fortælle en historie om livets helt store, essentielle og ofte smertefulde valg med en overraskende lethed og elegance.

»Ida« foregår i Polen i 1962. Den forældreløse novice Anna står over for at aflægge sit endelige klosterløfte – men først bliver hun af priorinden opfordret til at opsøge sin eneste tilbageværende slægtning: Mosteren Wanda der aldrig har villet vide af hende – for man må se fortiden i øjnene, før man kan se fremtiden klart.

Hendes moster viser sig at være en letlevende dommer med en brutal fortid og hang til cigaretter og whisky. Hun kan fortælle, at Anna hedder Ida, er jøde, og at hendes forældre blev dræbt under Anden Verdenskrig.

Sammen rejser det mildest talt umage par tilbage til Idas fødeby for at finde sandheden om forældrenes død. Undervejs øjner Ida et alternativ til klosterlivet, der både er skræmmende og lokkende.

»Ida« handler om at finde sandheden. Sandheden om sin egen historie. Sandheden om hvad det vil sige at være menneske, om kærlighed, sanselighed, tro og tolerance – og sandheden om det anstrengte forhold mellem jøder og katolikker i 60ernes Polen.

Det er barsk historie, fortalt så blidt og nænsomt, at den føles som et sørgmodigt kærtegn.

Pawel Pawlikowski behøver ikke at skrige sine sandheder ud, for når man fortæller så mesterligt som han, kan man nøjes med at hviske – man bliver alligevel hørt klart og tydeligt.

De sanselige billeder, fotograferet af Ryszard Lenczewski og Lukasz Zal, er holdt i en fløjlsblød gråtoneskala med plads til alle livets nuancer.

Pawel Pawlikowski forlod Polen med sin familie, da han var bare 14 år og har siden boet i henholdsvis England og Frankrig, hvor han har lavet dokumentarfilm samt spillefilm, der alle på en eller anden måde kredser om outsiderens rolle – blandt andet den fine ungdomsfilm »My Summer of Love«.

»Ida« er hans første polske film, og man mere end fornemmer instruktørens eget behov for at tage livtag med ikke bare landets, men også sin egen historie. Det er der kommet en mesterlig film ud af.

Hvad: »Ida«.

Hvem: Instruktør: Pawel Pawlikowski. Medvirkende: Agata Trzebuchowska, Agata Kulesza.

Hvor: Premiere i udvalgte biografer over hele landet.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.