Et kongeligt drama

Nikolaj Arcel undgår kostumedramaets faldgruber i »En kongelig affære«, som er forbilledligt fortalt.

Kostumedramaets mange faldgruber er undgået. Hurra for det. Med et mindstemål af klaprende hestehove på brosten og næsten helt uden store folkemængder af statister formår Nikolaj Arcel at gøre »En kongelig affære« til et spillevende drama.

Kong Christian VII (Mikkel Boe Følsgaard) er sindssyg, og han fordriver fortrinsvis sit liv med at gå på luderbesøg og drikke sig fuld. Hans nye engelske hustru, Caroline Mathilde (Alicia Vikander), siger ham ikke noget, og han underskriver landets love uden at nærlæse teksterne. Det foregår i et råd, hvor adelsmændene Bernstorff (Bent Mejding) og Guldberg (David Dencik) styrer kursen med hård hånd. Op fra Tyskland kommer lægen Johann Struensee (Mads Mikkelsen) i begyndelsen af 1770’erne, hvor godsejerne og kirken stadig har et stramt greb om det danske samfund. Livlægen er ikke troende, og han er en af de oplysningsfolk, der læser Rousseau og Voltaire.

Kronprinsessen til premiere på En kongelig affære

Struensee får et godt tag på den ellers uregerlige Christian VII. Der opstår på mange måder et rørende venskab mellem den sindssyge konge og oplysningsmanden, der også får Christian til at gå sit ærinde i det kongelige kabinet ved at lokke ham med muligheden for at spille skuespil. En type underholdning han elsker. Kongen spiller overbevisende, og replikkerne er Struensees reformtanker punkt for punkt. Men det er farligt at tale godsejerne og kirken midt imod. Og mindst tre gange så farligt, når man samtidig bliver forelsket i dronning Caroline Mathilde.

Nikolaj Arcel tager sig dejlig god tid til at sætte scenen og fortælle sin historie, så man langsomt, men effektivt bliver suget ind i både det politiske spil og kærlighedsdramaet.

Hele verden vil se Struensee

Trine Dyrholm som kongens mor og Mads Mikkelsen er altid gode, om så de har mere nutidigt tøj på eller historiske kostumer. Svenske Alicia Vikander er bleg og forpint i rollen som Caroline Mathilde. Det tilsiger rollen, men det levner ikke meget plads til at vise, hvad hun kan som skuespiller.

Bemærkelsesværdig er især Mikkel Boe Følsgaard i en meget svær rolle. Han spiller balancen mellem sindssyg, og øjeblikke af noget der ligner klarsyn - fornemt og fint doseret. Han er ikke kun ét stort hysterisk nervøst grin, og det ender med, at Christian VII bliver til et menneske. Om end det vil være forkert at sige et helt menneske. Arcel beviser, at stof fra danmarkshistorien kan gøres bredt uden at miste nerve.

»En kongelig affære« er fortalt med en forbilledlig klarhed i historien og strenghed, der er velgørende udansk. Den klare kurs stammer fra et veldisponeret manuskript fra Arcel selv i samarbejde med Rasmus Heisterberg. De kan drive et plot fremad med mange brikker og forstår samtidig at få det til at leve i detaljerne. Eneste indvending er, at Arcel koncentrerer dramaet lige vel meget på midten. Dermed bliver udtoningen mod Struensees endeligt lige lovlig lang, men det er en lille indvending.

Struensee var en elendig politiker

Instruktøren har tidligere brugt sin filmpassion og sin grundighed på den politiske spændingsfilm »Kongekabale«, en hyldest til Steven Spielberg med »De fortabte sjæles ø« og en rammende udlevering af hans egen generation i »Sandheden om mænd«. Og nu gør han et af de største dramaer i danmarkshistorien til en gevinst for filmhistorien. Det er fire på stribe, der vil noget. Og hans foreløbig fejlfri karriere sikrer Nikolaj Arcel en unik position i dansk film. Han kan lave genrefilm, der trækker folk i biograferne, og som samtidig har et højt kunstnerisk indhold.

Man kan dog undre sig over, at »Hvidsten Gruppen« og »En kongelig affære« får premiere med kun få ugers mellemrum. Det vil alt andet lige betyde færre solgte billetter. For begge film henvender sig til det modne publikum, der kun sjældent går i biografen og ligner en planlægningsfejl af de helt store. Jeg kan kun opfordre til, at man forsøger at bøde for denne tåbelighed og skynder sig ind og ser begge de store historiske dramaer. Hvem sagde borgerpligt?

Vinder-instruktør: Vi flippede fuldstændig

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.