»De udmærkede skuespilpræstationer synes at længes efter en virkelighedsnær film. Fasandræberne er ikke den film«

Mikkel Nørgaards Jussi Adler-Olsen-filmatisering, »Fasandræberne«, mangler i faretruende grad en motor til at holde spændingen i gang og hæmmes af bogforlæggets fladtrådte klichéer om overklassens ondskab.

Assad (Fares Fares) og Carl (Nikolaj Lie-Kaas) får drøje hug i »Fasandræberne«. Og det er de riges skyld. Foto: Nordisk Film
Assad (Fares Fares) og Carl (Nikolaj Lie-Kaas) får drøje hug i »Fasandræberne«. Og det er de riges skyld. Foto: Nordisk Film

Det var en behagelig overraskelse, da instruktøren Mikkel Nørgaard og den drevne manuskripftforfatter Nikolaj Arcel sidste år havde premiere på deres filmatisering af Jussi Adler-Olsens bestseller-krimi »Kvinden i buret« – den første af i alt fire filmatiseringer af forfatterens Afdeling Q-bøger.

Med denne solidt pumpende, atmosfærefyldte start på thrillerserien troede man, at den efterhånden noget overhypede »nordic noir«-genre ville få et nyt gedigent ben at stå på, ikke mindst på grund af den fermt turnerede dialog og det mesterlige skuespil fra burets fange, skuespilleren Sonja Richter, og de to dedikerede efterforskere i Afdeling Q, Carl Mørck (Nikolaj Lie-Kaas) og Assad (Fares Fares).

Ikke samme spændingsniveau som »Kvinden i Buret«

Kun et år efter er anden film i rækken, »Fasandræberne«, klar, og selvom fans af forfatteren vil kunne nikke genkendende til alle scener, er dette ikke en film, der når samme niveau af spænding som »Kvinden i Buret«.

En moderne TV-seer vil ikke have problemer med at følge handlingstråden, der er delt i nutid og fortid, hvor en gruppe korrupte kokain-sniffende milliardærer (heriblandt Pilou Asbæk og David Dencik) med alle midler forsøger slette sporene fra deres fælles, syndige fortid på en overklasse-kostskole i Næstved.

Med mellemrum skifter nutidshandlingen til fortidens kostskolemiljø, hvor en vild pige (Sarah-Sofie Boussnina) fascineres af to jævnaldrende alfa-hanner, der med et stykke inventar fra dansk films afdeling for uudryddelige klicheer om overklassen, er psykopatisk onde og lider af et overmenneske-kompleks.

Langsomt afdækkes, hvad der egentlig foregik i den traumatiserende fortid, men for biografgængere, der kender denne type flashback-fortællinger som bagsiden af deres hånd, er afsløringerne aldrig rigtig overraskende.

Derfor mangler man simpelthen den højeffektive motor i spændingsopbygningen, og den bizarre gåde, som den langsomt døende kvinde i kvælningsburet udgjorde i den forrige film.

Urimeligheder står i kø

Når interessen ikke på samme måde får lov at samle sig om handlingen, føles urimelighederne i Jussi Adler-Olsens krimiunivers desto større.

Det er således svært at tro på, at en kvinde kan »forsvinde« og leve i anonymitet som hjemløs i København i tyve år. Så stor er vores lille by ikke.

Selv de mest kyniske rigmænd i landet har næppe håndlangere, der står parat til aflive besværlige vidner, når deres herrer knipser med fløjlsbehandskede fingre.

Og på trods af, at kriminalinspektør Carl Mørck spektakulært demonstrerede sit naturtalent for at løse mordmysterier i den forrige film, modarbejder hans chef (Søren Pilmark) ham stadig trods talløse beviser på lyssky sammenhænge.

Nuvel, man behøver måske ikke at forlange samme grad af realisme, som man for eksempel finder i den britiske socialrealistiske krimitradition, men de udmærkede skuespilpræstationer fra den permanent martrede Nikolaj Lie Kaas, over den venligt nedladende Pilou Asbæk og til den mørkt besatte David Dencik synes at længes efter en virkelighedsnær film. »Fasandræberne« er ikke den film.

Den er ikke et skud i tågen, men der må gerne være skarpere ammunition i skabernes våben i næste film.

Hvad: »Fasandræberne«.

Hvem: Instruktør: Mikkel Nørgaard. Medvirkende: Nikolaj Lie-Kaas, Fares Fares, Pilou Asbæk, David Dencik m.fl.

Hvor: Premiere over hele landet.

Mest læste
Seneste nyt

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.