Store firmaer har ændret rejsepolitik

»Vores holdning til at købe firma- rejser i retning af færre og billigere rejser er kommet for at blive,« siger formanden for rejseindkøberne i Danmark, direktør Jens Liltorp i Novo.

Helt præcis ønsker Novo Nordisk ikke at oplyse, hvor meget man i dag køber rejser for, men det er ikke nogen hemmelighed, at det før 11. september i fjor var et beløb på over 100 mio. kr. om året.

I dag er det sandsynligvis faldet et sted mellem 15 og 20 procent. Travel Manager, Jens Liltorp, som er chef for afdelingen af rejseindkøb til koncernen og samtidig er formand for ATMerne, en sammenslutning af firmaernes rejseindkøbere, tror ikke det ændrer sig væsentligt i fremtiden.

»Vores holdning til at købe rejser på firmakontoen har ændret sig. Vi kan og skal ikke lukke øjnene for, at man i visse situationer kan rejse billigere, hvis man vælger et lavprisselskab.

Det forventes af os, at vi har lavpriser på hylderne. Kan det passes ind i rejsemønstret, skal turen også foretages på turistklasse frem for den dyre businessclass.«

Hvor ser du SAS i den forbindelse?

»Jeg kan godt blive lidt bekymret. SAS har mange heste at spille på og skyder lidt til højre og lidt til venstre. Det kan være lidt svært at se, hvad selskabet egentlig vil. Jeg har svært ved at tro, man kan være både business flyselskab og lavprisselskab på samme tid. I hvert fald på de korte ruter, som eksempelvis i Skandinavien.

»Scandinavian Direct« er et velment forsøg på at billiggøre rejsen ved at nedsætte service, men det er ikke min fornemmelse, at vore folk opfatter det, som om billetterne er blevet afgørende billigere.

Ofte skal de rejse uden restriktioner med kort varsel, og da er prisen den samme.

Din afdeling skal vel gå i spidsen med at spare på rejsebudgettet?

»Ja, naturligvis. Men folk her i firmaet er langt mere omkostningsbevidste end før i tiden, også hvad rejser angår.

Vi har i dag aftaler med Sterling, ligesom vores datterselskab i Sverige er meget optaget af de muligheder, som Goodjet nu kommer op med. Jo flere afgange og jo mere fleksibilitet, desto mere kan vi bruge dem. Ikke fordi vi absolut vil, men hvis de er klart billigere end SAS, får de ordren.«

På langruterne kan SAS godt differentiere produktet?

»Ja, og det tror jeg på. Tre klasse systemet på de nye airbusser er en god idé. British Airways har også et godt system. Det nye Swiss ser ud til at have nogle bedre muligheder for at matche lavprisselskaberne på korte ruter og skabe noget helt andet på langruterne, fordi schweizerne har været tvunget til at starte helt forfra.

Jeg tror aldrig SAS kunne drive et lavprisselskab, dertil er omkostningerne alt for høje,« slutter Jens Liltorp.

ejv@berlingske.dk
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.