Voldsom S-togs ulykke ved Lyngby

Af ukendte årsager stødte to S-tog i går sammen ved Lyngby Station. 47 passagerer blev såret ved ulykken. Togpersonale håber på satellit-overvågning af jernbanen. Grafik: Togulykken i Lyngby

Det forulykkede tog kørte med stor kraft op i det holdende S-tog og blev trykket godt ind i fronten.<br>Foto: Mogens Flindt
Det forulykkede tog kørte med stor kraft op i det holdende S-tog og blev trykket godt ind i fronten.<br>Foto: Mogens Flindt
47 passagerer blev såret og adskillige måtte indlægges på hospitaler i hovedstadsområdet efter et voldsomt sammenstød i går mellem to S-tog umiddelbart nord for Lyngby Station.

Ulykken skete af ukendte årsager, da linje E fra Hillerød på vej mod Køge blev påkørt bagfra af linje B+ fra Holte mod, der var på vej mod Høje Taastrup.

Alarmen gik til Lyngby Politi klokken 12.06, og først to en halv time senere var samtlige godt 100 passagerer evakueret fra togene. Flere måtte bæres på båre ned til de ventende ambulancer, der holdt på Lyngbymotorvejen, som af samme grund var afspærret for al trafik.

Af de 47 passagerer, der måtte behandles på hospitalet, var godt halvdelen »sengeliggende«, oplyste politimester Arne Stevns fra Lyngby Politi på et pressemøde, men ingen var kommet alvorligt til skade.

Ulykken sker tre år efter den seneste voldsomme S-togs ulykke ved Holte Station, der kostede en ung kvinde livet. I aftes var Havarikommissionen og politiets kriminaltekniske afdeling i fuld gang med at klarlægge årsagen til gårsdagens ulykke.

»På nuværende tidspunkt er det for tidligt at sige, hvad årsagen er,« sagde Arne Stevns.

Det er imidlertid et faktum, at sikkerhedssystemet på det københavnske S-togsnet er af ældre dato og op imod 30 år ældre end de nye moderne ATC-systemer, der skal forhindre, at IC3 og IC4 tog støder sammen.

Nord for Hellerup er det såkaldte HKT-sikkerhedssystem tilmed forenklet i forhold til systemet inde i København.

Det betyder, at S-togenes hastighed ikke overvåges af systemet, oplyser teknisk direktør i Banedanmark, Eigil Sabroe.

»Men hvis lokomotivføreren overser et rødt signal, vil HKT-systemet bringe toget til standsning,« pointerer Eigil Sabroe og tilføjer, at det er op til Havarikommissionens undersøgelse at vise, om systemet virkede efter hensigten.

Selvom formanden for de HK-ansatte hos DSB, Andreas Hasle, siger, at han overordnet er tilfreds med sikkerheden på det københavnske S-togsnet, håber han på en opgradering af systemet inden for en årrække.

»Man kan altid forbedre sikkerheden. Men det skal ses i forhold til, at det vil være meget dyrt at gøre det, så i stedet burde man måske vente nogle år og indføre satellitovervågning af togene, hvilket vil give den optimale sikkerhed,« siger Andreas Hasle.

Ulykken skabte store forsinkelser på S-togsnettet i går, og det er fortsat uvist, hvornår området ved Lyngby Station igen er farbart.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.