Vi elsker lugten i bageriet

Danskernes lyst til selv at bage er stigende. Både Coop og Dansk Supermarked melder om stærkt øget salg af mel, og forlagene har succes med bagebøger. Årsag? Hjemmebagt er billigere, smager bedre og passer ind i tidsånden.

Sidste år steg salget af mel og gær hos Coop med 10 pct., og forlagene melder om øget interesse for kage- og brødbøger. Familien Pontoppidan er ivrige amatørbager. Familien består af Maiken og Kenny med datteren Esther og sønnen Alfred.
Sidste år steg salget af mel og gær hos Coop med 10 pct., og forlagene melder om øget interesse for kage- og brødbøger. Familien Pontoppidan er ivrige amatørbager. Familien består af Maiken og Kenny med datteren Esther og sønnen Alfred.

Familien Pontoppidan er i køkkenet. Det er sent onsdag eftermiddag på Østerbro i København, og aftensmaden står på suppe og friskbagte boller.

Maiken Pontoppidan er sammen med datteren Esther på syv år ved at forme boller, som skal i ovnen om et øjeblik. Esther pensler dem, inden hendes mor sætter dem i ovnen. Imens er hendes far Kennie i gang med suppen, mens han holder styr på Alfred på halvandet.

»Vi bager alt vores brød selv, og det har vi gjort siden studietiden. Oprindeligt var det diskussionen om stråforkortere og tilsætningsstoffer, som fik mig i gang med at bage. Vi synes også, at hjemmebagte brød og kager smager bedre, og så ved vi også, hvad der er puttet i, når vi selv bager. Vi bruger stort set kun økologiske råvarer,« siger Maiken Pontoppidan.

Trendsættere

Flere og flere danskere bager selv. Dagligvarekæderne Coop og Dansk Supermarked, som bl.a. står bag Kvickly, Fakta, Netto og Føtex, melder om øget salg af mel og bageartikler. I en økonomisk krisetid, hvor danskerne ellers holder på pengene, havde Coop sidste år en stigning i salget af bageprodukter på ti pct. Hos Dansk Supermarked steg salget af melprodukter med 12-15 pct. »Det er blevet moderne at bage - særligt i de mere trendsættende grupper. Vi kan se, at salget af økologisk gær - som vi oprindeligt troede, at vi ikke kunne afsætte - nu udgør 20 pct. af gærsalget, og det tyder på, at det er de mere bevidste og toneangivende forbrugere, som bager mere,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.

Han peger også på, at TV-udsendelser med bl.a. kokken Claus Meyer og konditoren Mette Blomsterberg er med til at øge bagelysten.

Hos Dansk Supermarked mener indkøbschef Michael Svendsen, at stigende brødpriser er en af flere årsager til bag-selv-tendensen.

»Og så betyder krisen, at hjemlige hyggeaktiviteter vinder frem. Det at bage er også en måde at vise overskud på. Og så er medierne mere fokuseret på opskrifter og ideer end tidligere, og det virker motiverende,« siger Michael Svendsen.

Forlagene melder om øget salg af bagebøger. Lindhardt og Ringhof har bl.a. stor succes med Claus Meyers »Meyers bageri«, som er trykt i et oplag på 43.600 eksemplarer. Og på Politikens Forlag, som det seneste halvår har solgt 50.000 bage- og kagebøger, venter man sig meget af TV-konditoren Mette Blomsterbergs nye kagebog, som kommer til april. På begge forlag peger man på, at bagebøger bl.a. sælger godt, fordi også mænd har fået lyst til at bage. »Indtil for et år siden var der mange af de lidt tuttenuttede bøger om cupcakes, men Claus Meyers bog er helt anderledes. Vi tror, at den sælger så godt, fordi den også taler til mænd. Bogen går meget op i bageprocesser med langtidshævet dej og surdej. Der er noget kemi og proces i det, og det kan mænd godt lide,« siger Ane Børup, redaktionschef på Lindhardt og Ringhof.

Tina Scheftelowitz, som er en af de bedst sælgende kogebogsforfattere med bøger som bl.a. »Suveræne salater og brillante buffeter«, oplever også, at bageinteressen et stigende. Hun peger på to årsager: Dårligt bager- og fabriksbrød og Claus Meyers TV-udsendelser, som har været med til at give danskerne lyst til selv at lave mad.

»Han satte en god spiral i gang, da han i et af sine programmer introducerede koldhævede boller. De passer perfekt til vores livsstil: Rør noget flydende dej sammen med en ske. Nul klistrede fingre. Lad dejen hæve på køl natten over og klat dem ud på pladen næste morgen. Og vupti, så er der velduftende boller af høj kvalitet på et splitsekund,« siger Tina Scheftelowitz.

Bagelysten har også fået salget af udstyr som bl.a. røremaskiner og bageforme til at stige. Det mærker man hos isenkræmmerkæden Imerco.

»De seneste tre år er salget steget 20 pct. årligt. Folk kan godt lide at lave tingene selv. Vi kan også se, at salget af udstyr til syltning er stigende. Vi har særligt solgt meget til bagning af cupcakes og muffins, bl.a. forme, dekorationsting og fade. Jeg tror også, at folk bager, fordi det er en god måde at være sammen med børnene på,« siger indkøbschef Jørn Willemann.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.