Naser Khader fremlægger dokumentation mod Se og Hør

Naser Khader (Y) raser over historie i Se og Hør, der anklager ham for at benytte sort arbejde. Khader afviser, fremlægger regninger, bakkes op af en revisor og ekspert i journalistik. Han truer nu med injuriesag. Se og Hørs Henrik Qvortrup fastholder historien, som alene er baseret på én anonym håndværkers udsagn.

Naser Khader er rasende over at Henrik Qvortrup og Se og Hør hænger ham ud for at have fået lavet sort arbejde baseret på en anonym kilde. Khader overvejer nu en injuriesag mod Qvortrup. Foto: Jeppe Michael Jensen
Naser Khader er rasende over at Henrik Qvortrup og Se og Hør hænger ham ud for at have fået lavet sort arbejde baseret på en anonym kilde. Khader overvejer nu en injuriesag mod Qvortrup. Foto: Jeppe Michael Jensen
Ny Alliances formand Naser Khader og Se og Hørs chefredaktør Henrik Qvortrup gik i går fra at være gode bekendte til rygende fjender, der beskylder hinanden for henholdsvis kvaksalver-journalistik og sort arbejde.

Efter at være blevet beskyldt for at have brugt sort arbejdskraft for 80.000 kroner til at få bygget en port og et hegn på sin bopæl, fremlagde Naser Kahder i går dokumenter, der angiveligt modbeviser Se og Hørs historie. Først og fremmest to fakturaer dateret 30. juni 2007, hvor De Hellige Håndværkere opkræver Naser Khader samlet 154.660 inkl. moms for montering af en port og opsætning af et hegn. Altså en »hvid« regning.

Revisoren for firmaet »De Hellige Håndværkere,« statsautoriseret revisor Sten Pedersen fra Info:Revision, bekræftede i går over for Berlingske Tidende, at fakturaerne er udstedt 30. juni og ført ind i firmaets regnskab:

»Jeg kan bekræfte at begge fakturaer indgår i selskabets bogholderi pr. 30. juni 2007, og at momsbeløbene i august 2007 er angivet overfor SKAT i forbindelse med selskabets momsangivelse frem til 30. juni 2007,« skriver Sten Pedersen.

To andre fakturaer
Desuden har Naser Khader selv fremsendt yderligere to fakturaer for samme opgave, der er dateret 25. oktober 2007. At han har fået arbejdet faktureret to gange, skyldes ifølge Naser Khader, at arbejdet blev forsinket.

Oven i dette har Naser Khader fremsendt en mail-korrespondance tilbage fra februar 2007 mellem sin hustru Bente og parrets nabo, der også var involveret i projektet, hvori der tales om priser inklusive moms. Altsammen ting, der ifølge Naser Khader beviser, at arbejdet blev udført hvidt.

Se og Hørs historie, handler om håndværkerne fra firmaet »De Hellige Håndværkere«, der ejes af Naser Khaders bekendte Michael Jeppesen, der er bedre kendt som journalist og bagsideskribent på Ekstra Bladet. Ifølge Se og Hør har flere af virkdomhedens håndværkere arbejdet sort.

Anonym håndværker
Kilden til historien er ifølge chefredaktør Henrik Qvortrup en anonym håndværker, der siger, at håndværkerne var på sygedagpenge, imens de arbejdede for Khader og at de fik udebetalt lønnen kontant i hånden. Den anonyme kilde siger desuden, at Naser Khader og hans kone vidste, at der blev udført sort arbejde.

Journalist Michael Jeppesen, der udover at arbejde på Ekstra Bladet også driver ejendomsvirksomhed og et håndværkerfirma, afviser også Se og Hørs anklage:

»Jeg kan garantere, at der aldrig nogen sinde har været tale om sort arbejde på nogen måde. Hverken overfor håndværkerne eller mellem Naser og jeg. Vi har lavet ansættelseskontrakter med håndværkerne, og jeg har fået deres CPR-numre og jeg har angivet det til Skat. Og så har jeg indbetalt deres procent,« siger Michael Jeppesen til Ritzau. Michael Jeppesen bekræfter dog, at håndværkerne fik udbetalt deres løn kontant.

Naser Khader overvejer nu et sagsanlæg mod Se og Hørs Henrik Qvortrup, der tidligere har været en del af Naser Khaders personlige netværk, men næppe længere er inde i varmen.

»Vi skal lige tale med advokaten om vi skal anlægge injuriesag mod Henrik Qvortrup. Hvis min advokat vurderer det, så gør vi det,« siger Naser Khader og tilføjer at bevisbyrden ligger hos Henrik Qvortrup.

»Han skal bevise, at der er nogen, som har arbejdet sort for mig,« siger Khader, der i øvrigt efterlyser en reaktion fra Se og Hørs udgiver, Bettina Aller, og mener, at Henrik Qvortrup ikke længere har troværdighed til at optræde som politisk kommentator i DR-programmet Jersild og Spin«

Jurist: Alvorligt
Det var i går ikke muligt at træffe hverken Henrik Qvortrup eller udgiveren af Se og Hør, Allers direktør Bettinna Aller for en kommentar. Men i flere medier fastholdt Henrik Qvortrup Se og Hørs historie samt at den ene anonyme kildes udsagn var grundlag nok til at skrive historien.

Pressejurist Oluf Jørgensen fra Danmarks Journalisthøjskole ser noget anderledes på historiens grundlag:

»Det er generelt sådan, at anonyme kilder er usikre som kilder, så en enkelt anonym kilde er som hovedregel ikke tilstrækkeligt til at publicere en alvorlig beskyldning om væsentlige forhold. Der skal enten være flere kilder eller yderligere dokumentation ud over den enkelte kilde,« siger Oluf Jørgensen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.