Forsvarets fejlindkøb står i kø

Indkøbet af de 14 EH-101-helikoptere til tre mia. kr. føjer sig til en lang række af fejlindkøb på Forsvarsministeriets konto. Forfængelighed er det dybereliggende motiv, mener Holger K. Nielsen fra SF.

SFs Holger K. Nielsen mener, EH-101-helikopterne var et fejlindkøb, Venstres forsvarspolitiskeordfører Karsten Nonbo siger, at problemerne skyldes mandskabsmangel, mens fabrikanten giver det danske forsvar skylden.
SFs Holger K. Nielsen mener, EH-101-helikopterne var et fejlindkøb, Venstres forsvarspolitiskeordfører Karsten Nonbo siger, at problemerne skyldes mandskabsmangel, mens fabrikanten giver det danske forsvar skylden.
For to år siden hen på eftermiddagen landede den første af Flyvevåbnets nye helikoptere af typen EH-101 på Flyvestation Karup. Den »dukkede ud af disen,« som det så poetisk blev beskrevet på Flyvevåbnets hjemmesides oversigt, og »landede (...) foran en talstærk presse.«

Klikker man på historien for at læse flere bevingede ord, melder siden »fejl 404« og beskrivelsen af »jomfrufærden« er forsvundet. Ganske som de nye helikoptere fra det danske luftrum.

De 14 helikoptere til en samlet pris af tre mia. kr. fra britiske Augusta Westland skulle ellers snart have afløst de 40 år gamle S61ere, men det meste af tiden har de stået på landjorden. Senest bundet af et regulært flyveforbud efter en nødlanding i sidste uge, hvilket kun var kulminationen på en uendelig række tekniske vanskeligheder blandet op med mangel på reservedele og flymekanikere.

Sagen ligner efterhånden den gamle historie om katten i sækken, og udtryk som »skrammel« og »bras« er da også blevet fremherskende i de seneste måneders presseomtale af Forsvarets store satsning, som foreløbig er endt med et erstatningskrav over for den britiske producent.

Men der er mange flere katte i sækken efter Forsvarsministeriets seneste indkøb.

Alt for mange til at det ikke ligner en skandale. En af dem – det ubemandede fransk producerede spionfly »Tårnfalken,« som havde kostet skatteyderne 436 mio. kr., men som måtte skrottes i 2005, da flyene havde alt for mange fejl og var ubrugelige.

En anden var det amerikanske radarsystem »Ocean Eye,« som man indtil videre har smidt 130 mio. kr. efter, uden at få det til at virke efter hensigten, nemlig at lede efter oliespild i de danske farvande.

Til rækken af fiaskoer hører også de canadiske Challenger-fly, der hverken kan flyve i hårdt vejr eller over lange afstande. Og endelig det avancerede softwaresystem DACCIS, der skulle gøre det nemmere at være dansk soldat på slagmarken, men som efter 11 års bøvl ikke kan bruges til andet end øvelser, don’t mention the war!

Alt i alt er der brændt fire mia. kr. af på lidt over ti år, uden at Forsvaret har fået andet end besvær og kritik ud af det. Hvordan kan det gå så galt, gang på gang?

Fint skal det være
Holger K. Nielsen, der er forsvarspolitisk ordfører for SF mener, at forsvaret er for ivrige i sine indkøb.:

»Nu går det jo ikke galt hver gang, men det er gået galt for mange gange. Jeg tror der er en tendens til, at man meget gerne vil have noget, der er meget fancy og gå ind i udviklingsprojekter, i stedet for at købe hyldevarer. Og det har man så ikke kapacitet til.«

Det lyder lidt som en kopi af affæren med IC4-togene?

»Jaja, det er helt det samme. Jeg tror dybest set, det handler meget om forfængelighed.«

I Vestjylland siger man: »Fint skal det være, men lort er det?«

»Det synes jeg er meget godt udtrykt. Jeg vil ikke citeres for det ordvalg. Men jeg tror, at det helt primitivt er det, det handler om. Så den holdning skal ændres, og så skal man fremover sørge for at få en bedre ekstern rådgivning. Indtil nu har man ment, at man kan selv. Og det kan man jo ikke med så store investeringer. Man har simpelt hen ikke kapaciteten til det.«

Hvad skal der ske nu, efter din mening?

»Efter manges mening har indkøbet af EH-101 været en fejlinvestering fra starten, og det eneste, der er at gøre, er at afhænde den helikoptertype og få nogle andre i stedet for. Ligesom hvis du køber en bil, og den ikke fungerer, så sælger du den igen og taber nogle penge på den, men så er det det. Det synes jeg også ville være en fornuftig løsning.«

»Et videresalg af i hvert fald nogle af de nye helikoptere er også en løsning, forsvarspolitisk ordfører for Dansk Folkeparti Ib Poulsen går og tygger på i disse dage.

»Dansk Folkeparti advarede fra starten om, at der ikke var kigget nok på pris og kvalitet, men at der var fokuseret for meget på, at det skulle være en europæisk model. Vi stemte dog for købet lige som alle andre, for Søværnet skulle jo have nyt udstyr. Nu må vi først se, om vi kan få penge retur fra fabrikanten. Og så må vi blandt forligsparterne drøfte, om vi skal afhænde nogle af helikopterne og købe nogle andre. Vi skulle jo nødig smide gode penge efter dårlige. Men nu må de efterhånden have lært, at når man køber noget, der er så dyrt, så skal det være gennemprøvet,« siger Ib Poulsen, også med henvisning til DSBs nye IC-4 tog, som endnu står klodset op i Italien fire år efter, de skulle være leveret.

Mangel på mandskab
Karsten Nonbo, forsvarspolitisk ordfører for Venstre, er mere venligt stemt:

»Det er lidt tidligt at konkludere, at det er et fejlindkøb. Én helikopter har haft problemer med en aksel, og så har man af sikkerhedshensyn valgt at lade alle andre blive på jorden. Englænderne flyver videre med dem, og det er der også mange andre, der gør. Når vi så samtidig har mangel på mekanikere, så betyder det, at vi ikke kan yde den service, en maskine har brug for i starten. Det her handler om mandskabsmangel, der er blevet til en helikopterskandale. Det er kraftedeme – undskyld jeg bander – det er en typisk måde at gør en fjer til fem høns.«

Men det kommer hønen jo ikke op og flyve af ...

»Nej, høns flyver jo ikke så godt,« siger Karsten Nonbo. Og det har han jo fuldstændig ret i. Men lytter man til de seneste meldinger fra den udskældte helikopterfabrikant Augusta-Westland, så kan de nye helikopteres problemer løses inden for et års tid. Og hvis starten har været præget af problemer, så er det delvist Forsvarets egen skyld.

»Vi tilbød sidste år det danske flyvevåben en kontrakt, hvor vi ville garantere 80 procents rådighed. Men det fejede danskerne af bordet,« siger Geoff Russell, kommunikationsansvarlig i Agusta Westland, til Ritzau. Han understreger, at Danmark har haft større problemer med deres helikoptere end firmaets øvrige kunder, og at det blandt andet skyldes, at »danskerne mangler mandskab og ikke bestiller reservedele til tiden.«

Den kan Forsvaret og politikerne så tygge lidt på, mens de nye helikoptere pøver at komme på vingerne igen.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.