Mormor-vasen er tilbage

Måske husker du den stilfulde Lyngby-vase fra din mormors fine stue? Eller måske har du gennemrodet loppemarkeder efter den? Nu genopstår den eftertragtede klassiker.

I 2011 overtog Christian Elving med hans firma Karakter rettighederne til Lyngby Porcelæn fra de tidligere ejere, familien Holst, og nu har han relanceret klassikeren Lyngby-vasen som det første produkt.
I 2011 overtog Christian Elving med hans firma Karakter rettighederne til Lyngby Porcelæn fra de tidligere ejere, familien Holst, og nu har han relanceret klassikeren Lyngby-vasen som det første produkt.

30ernes ideologi om at forene form og funktion uden overflødige ornamenter var grundlaget for Lyngby-vasens skabelse. Ideen viste sig at være på én gang simpel og elegant nok til, at vasen fik designklassiker-status.

Selv i dag – 43 år siden den sidste Lyngby-vase blev skabt – er vasen et samlerobjekt. Den er såmænd også let nok at kende med sine tidløse træk og klassiske enkelthed, som har gjort vasen til et symbol for sig selv.

Det er blandt andet med dét i tankerne, at direktør af livsstilsbrandet Karakter, Christian Elving, har valgt at relancere vasen. Hans firma Karakter har nemlig opkøbt Lyngby Porcelæn, som blandt andet skal reproducere Lyngby-vasen til glæde for mange designinteresserede.

- Vasen er unik i sin enkelthed. Den er godt design og passer ind i de fleste epoker og stilarter. Derfor købte vi rettighederne af de gamle ejere og producerer nu vaserne i overensstemmelse med dem, siger Christian Elving.

Det er dog ikke kun kommercielle og designmæssige fordele, der gør Christian Elving interesseret i at relancere Lyngby-vasen. For ham er vasen både en del af hans families historie, hans barndomsminder og hans personlige interesseområde.

- Min mormor fik en Lyngby-vase til sin 18 års fødselsdag. Det blev starten på en familietradition. Vasen har sidenhen både været at finde i min mormors og i min mors hjem, så jeg er vokset op med den som en fast del af mine omgivelser – det er måske også derfor, at jeg selv samler på Lyngby-vaser den dag i dag, fortæller Christian Elving.

For ham er Lyngby-vasen et yndlingsdesign, og han er bestemt ikke den eneste. Flere har et helt specielt forhold til vasen, og den har udviklet en status som samlerobjekt.

- Vasen er en god nyhed til de samlere, der har gennemrodet loppemarkeder uden succes. Men vi håber da også på at kunne introducere vasen til et nyt publikum – dens enkle skønhed har jo appel for det brede publikum og passer godt ind i den bølge af design, der vægter funktion og værdi, som vi oplever lige nu, siger Christian Elving.

Facebook: Mere bolig og livsstil

Investerer man i en lyngby-vase, får man også et stykke dansk designhistorie med sig. Vasen kommer nemlig fra firmaet Lyngby Porcelæn, der startede i 1936. Firmaet måtte lukke allerede i 1969 på grund af øget konkurrence, der var et resultat af blandt andet større og større import fra Tyskland og Polen op igennem 1960erne, men også fordi de andre store danske og de vesttyske fabrikker kom op på eller over det niveau, som Lyngby Porcelæn var på rent produktionsmæssigt.

I perioder af den relativt korte tid virksomheden var åben, formåede den alligevel at sidde på en tredjedel af den danske porcelænsproduktion.

- Lyngby Porcelæn formåede at blive så stort, fordi de også havde enkle, funktionalistiske kollektioner, der stod i skarp kontrast til for eksempel Royal Copenhagens, som fokuserede på eksklusivitet. De formåede at ramme den funktionalistiske bølge før alle andre – og alligevel holde deres design smukt, siger Christian Elving.

Men det er ikke kun Lyngby-vasen, som Karakter har opkøbt. Firmaet har valgt at opkøbe hele Lyngby Porcelæn, som genopstår for første gang siden lukningen i 1969. I første omgang er det vasen der relanceres. Det er dog planen, at sortimentet skal udvides en del i løbet af de kommende år.

- Lyngby Porcelæn har et kæmpe bagkatalog, så det er ikke alt, der bliver relanceret. Vi har udvalgt de ting, som lægger vores hjerter nærmest, og som er bedst egnet til relancering. Derudover vil der også komme nye ting til, uden at det ødelægger det overordnede stilbillede. Det skal være en rød tråd både i forhold til designarven, tidsånden og mærkets tidløshed.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.