Hippiehjemmet gav ham skabertrangen

Ask Emil Skovgaard er vokset op i et hippiehjem, hvor han lavede sit eget legetøj, og hvor kreativitet godt kunne være vejen frem. Den skabertrang har fulgt ham hele vejen til nu, hvor han skaber unikke, eksklusive møbler i træ til hele verden fra sit lille snedkerværksted i Valby.

Ask Emil Skovgaard gik efter at blive møbelsnedker, men lærepladserne var få, så i stedet tog han på Danmarks Designskole, hvor han begyndte, da han var 22 år, og hvor han tilbragte så meget tid som muligt i værkstederne. I dag har han eget værksted i Valby.
Ask Emil Skovgaard gik efter at blive møbelsnedker, men lærepladserne var få, så i stedet tog han på Danmarks Designskole, hvor han begyndte, da han var 22 år, og hvor han tilbragte så meget tid som muligt i værkstederne. I dag har han eget værksted i Valby.
Personen:

Ask Emil Skovgaard er ikke i tvivl om, hvor den trang til at skabe, som ruller i hans blod, kommer fra. Noget af det ligger i Skovgaardgenerne, hvor både tipoldefar og oldefar var anderkendte kunstnere, mens morfar var møbelarkitekt. Men udover arv, så spiller miljø også ind. Ask Emil Skovgaard er vokset op på et biodynamisk landbrug ved Mariager. I ’et solidt hippie-miljø’, som han siger.

- Vi havde ikke rigtigt noget legetøj, for det kunne vi jo bare selv lave. Jeg husker for eksempel, at jeg lavede en lille motorsav, hvor kæden blev skabt af en musetrappe. Jeg lavede i det hele taget en del i papir. Jeg lavede også en lille gravko i træ i min fars træværksted. Den var jeg meget stolt af, smiler Ask Emil Skovgaard, der forklarer, at hippie-opvæksten også gav ham modet til at lave, hvad han ville.

- Vi havde nok en lidt anden tilgang til livet. Jeg snakker tit med mennesker, som egentlig også gerne ville leve af at lave noget kreativt, men som altid har fået at vide, at det var vigtigt at have noget at falde tilbage på. Den har vi aldrig haft. Det med at have en kreativ karriere var bestemt en mulighed i min familie.

Så Ask Emil Skovgaard gik efter at blive møbelsnedker, men lærepladserne var få, så i stedet tog han på Danmarks Designskole, hvor han begyndte, da han var 22 år, og hvor han tilbragte så meget tid som muligt i værkstederne.

- Jeg er jo nok mere end halvt selvlært i forhold til det håndværksmæssige, men det ser jeg som en fordel, for så ser jeg aldrig begrænsninger. Hvis der er noget, jeg ikke ved, hvordan man gør, så finder jeg bøger om det og gætter mig til resten og prøver mig frem.

Motivationen:

Skabertrangen er et gennemgående tema i Ask Emil Skovgaards liv. Både i hans opvækst, men i høj grad også i det professionelle liv, som han nu lever som møbeldesigner. Han blev færdiguddannet i 2002 og vidste helt fra start, at han skulle have sit eget firma, være sin egen chef. Efter tre måneder i et lejet lokale på en kammerats gård ved Køge, arvede Ask Emil Skovgaard nogle penge, og de blev brugt som startkapital. Han købte det lille snedkerværksted i Valby og en samling maskiner og har nu i 11 år skabt unikke og eksklusive møbler i sin lille hule.

Det er også i den påtrængende skabertrang, at han finder motivationen. Eller at den finder ham.

- Jeg har en stor lyst til at skabe noget, der er smukt, unikt og lækkert. Det skal være håndværksmæssigt i orden, så samlingerne for eksempel er helt glatte og lækre at røre ved, og jeg kan godt lide at udfordre mig selv ved at udtænke løsninger, som er svære håndværksmæssige, for det er sjovt at skulle opfinde noget nyt.

Ask Emil Skovgaards forretningsmodel, hvor han skaber hvert enkelt møbel ud fra kundens ønske, gør også, at han ofte får en form for feedback fra kunden, og den kan også være stærkt motiverende for den selvstændige designer.

- Det at opleve en kunde, som bliver rigtigt glad for sit møbel, er en stor gevinst for mig. Jeg solgte for nylig et skrivebord og en stol til en dame, og hun fortalte mig efterfølgende, at alle hendes gæster altid lige skulle hen og røre ved bordet, og at de tit kom til at stå og snakke om træ og håndværk ved det.

Inspirationen:

- Naturen er en stor inspirationskilde. Og så materialet i sig selv. Jeg holder så meget af træ, og træet får i høj grad lov til at afgøre, hvordan et møbel kommer til at se ud. Jeg laver det færdigt til en vis grad, men der sker rigtigt meget, når jeg sliber, og træet rigtigt folder sig ud. Man kan sige, at jeg laver mine ting i samarbejde med materialet, forklarer Ask Emil Skovgaard, der altid har fokuseret på at skabe organiske møbler af træ.

Kærligheden til træ er også tydelig i hans værksted. Overalt, hvor man retter blikket hen, ses værktøj, stole, borde, modeller, og en ren duft af træ sender én direkte tilbage i folkeskolens sløjdlokale.

- Træ er utroligt dejligt at arbejde med. Det er et varmt materiale, og lige så vel, som man får en del forærende, når man arbejder med træ, så er det også altid en udfordring, for der er mange ting, man bliver nødt til at tage hensyn til i træet, og det er forskelligt hver gang. Man tager jo reelt en levende plante, som man så arbejder videre med. Det, synes jeg, er fascinerende at tænke på. At nogen har plantet et lille frø, som ofte har vokset i mere end 100 år, for så at blive fældet, så jeg for eksempel kan lave møbler ud af det. Det er også den historie, jeg forvalter, og jeg synes, at træet fortjener noget ære, og at man faktisk kæler for det, når man forvandler det.

Find mere boligstof på Facebook

Ask Emil Skovgaard taler hurtigt og tydeligt passioneret om sit yndlingsmateriale.

- Træets indre struktur er også et resultat af de omstændigheder, som træet voksede under, og det kan ses i dets tæthed, åretegninger, og knaster. Der er ikke to stykker træ, som er ens, og derfor er det en ny udfordring, hver gang jeg står med noget træ, som skal blive til et møbel.

Processen:

Ask Emil Skovgaard er en mand med gang i mange ting. Udover at han designer og bygger møbler, så bygger han også sine egne maskiner, hvis han har brug for dem, han spiller musik, er i gang med at bygge en motorcykel og meget mere. Men når en opgave på et møbel tikker ind, så arbejder han ganske struktureret med netop det.

- Det seneste bord, jeg har lavet, er til en kunde i New York. Det er et arkitektfirma, som har kontaktet mig, fordi de har lavet det her hus til kunden, og så havde de set et af mine tidligere borde, som de gerne ville have mig til at lave en lignende model af. Så lavede jeg en tegning, som jeg sendte til dem, og vi holdt et Skype-møde, hvor vi rettede lidt detaljer til. De godkendte projektet, og jeg gik i gang, fortæller Ask Emil Skovgaard.

Han tegner lidt, men ellers så bruger han rigtigt meget at lave modeller i 1:1-størrelse.

- Når man arbejder med organiske former, så har man bare brug for at lave 3D-modeller, så man kan se det rigtigt. Ved bordet lavede jeg en model, hvor jeg for eksempel kunne flytte rundt på benene, stå og kigge lidt på det og justere, indtil jeg synes, at det var helt præcis, som jeg ville have det.

Når han så synes, at den er der, så laver han en arbejdstegning, som der kan laves skabeloner ud fra, og begynder herefter at lave de forskellige dele. Han laver så meget som muligt færdigt, inden han samler bordet, og så laver han den endelige formgivning, hvor træet – som før nævnt – er en aktiv medspiller i processen.

Og til sidst står der et bord klar, der – som Ask Emil Skovgaard siger – ’koster det samme som en stor bil’.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.