Gård og galleri side om side

Lidt uden for Aarhus ligger Sarah Høis Galleri ved siden af hendes privatbolig. Her er der plads til at leve livet som både gallerist, kunstner og mor.

I 2009 købte Sarah Høi og hendes mand, Ole Petersen, en gård i Hørning. Den havde stået til salg i tre år og var blevet forfalden efter de mange vintre, hvor den havde stået uopvarmet.

- Det var især det store erhvervskompleks over for hovedhuset, der var helt ødelagt. Valget stod mellem at rive den ned og bygge nyt eller at putte penge i en gennemgribende renovering, fortæller Sarah Høi.

Men selve hovedhuset havde det, parret søgte, og da de købte grunden, var det også her, de lagde ud med at renovere.

- Selv om erhvervsdelen på over 1000 kvadratmeter var oplagt som lokale for mit galleri, der lå inde i Aarhus, var det ikke det, der var udgangspunktet til at starte med. Vi købte grunden med udgangspunkt i beboelse, og jeg var ikke fast besluttet på, at jeg ville flytte galleriet herud, fortæller Sarah Høi.

På det tidspunkt havde Sarah Høi drevet sit galleri i næsten 10 år inde i byen. For som bare 21-årig åbnede hun Galleri Art Expo som resultat af en eksamensopgave på Aarhus Købmandsskole, hvor hun læste Innovation og entrepreneurship.

Opgaven bestod blandt andet i at sammensætte en forretningsplan, og som case brugte Sarah Høi en butik med nogle store, lyse lokaler, der lå ved en af indfaldsvejene ind til Aarhus.

Butikken forhandlede autoudstyr, men i sin opgave forvandlede Sarah Høi butikken til et galleri.

- På det tidspunkt manglede Aarhus virkelig et galleri, hvor man kunne tillade sig at komme ind fra gaden med sin skoletaske på ryggen. Og de gallerier, der var, lå alle sammen inde i centrum, hvor det er svært at komme til med bil. Udgangspunktet for opgaven var altså at lave om på begge ting, fortæller Sarah Høi.

Til det mundtlige forsvar af opgaven var både lærer og censor så begejstrede, at det gav Sarah Høi lyst til at realisere sit projekt. Og da en kammerat senere samme dag fortalte, at butikslokalerne ude på indfaldsvejen, var blevet ledige, skyndte Sarah Høi at ringe og forhøre sig.

- Det var inden, jeg havde mobiltelefon, så jeg lånte en tokrone og ringede til udlejeren fra mønttelefonen på skolen med det samme, fortæller hun.

Herfra gik alt hurtigt, og Sarah Høi åbnede Galleri Art Expo tro mod de værdier, hun havde nedfældet i sin opgave.

- Det skulle være et usnobbet galleri, der kunne hjælpe unge kunstnere på vej. Førhen var det næsten altid sådan, at kunstnere først blev interessante, efter de var døde. Det ville jeg gerne gøre op med, og det var helt nyt i Aarhus, at et galleri tog unge kunstnere ind, fortæller Sarah Høi.

De følgende år havde Sarah Høi stor succes med Galleri Art Expo. Hun passede selv biksen og havde en travl hverdag med mange fremvisninger og ferniseringer. Men især da Sarah Høis og hendes mands andet barn meldte sin ankomst, blev det en større udfordring at få tingene til at hænge sammen.

- Ferniseringer ligger næsten altid om aftenen. Dét og galleriets åbningstider passede dårligt sammen med familielivet.

Derfor ansatte Sarah Høi en bestyrer i galleriet, og i to år havde hun kun én ugentlig dag på kontoret for at ordne papirarbejde. Den resterende tid brugte hun i det nye hjem, der efterhånden stod klart med nyistandsat værksted og atelier, hvor Sarah Høi selv gav sig i kast med kunsten.

- Det tog mange år, før jeg kunne begynde at sælge mine egne værker i galleriet, fordi man hurtigt bliver dømt som useriøs. Men i dag sælger jeg mine egne værker på lige fod med andre kunstnere, fortæller hun.

Tilværelsen med arbejdsbase og familieliv på samme sted fungerede for familien, og i sommer i år tog Sarah Høi det sidste spring og lukkede Galleri Art Expo inde i byen for at flytte det ud på gården.

Se flere boligløsninger på Facebook

- Det havde været undervejs et stykke tid, men jeg skulle heller ikke trække brødet ud af min egen mund, forklarer Sarah Høi.

- Alt fungerede upåklageligt på galleriet inde i byen, og mange kunne ikke forstå, hvorfor jeg ville flytte Aarhus største galleri væk fra den gode beliggenhed og ud på landet. Det var svært at sige, om alle stamkunderne ville køre det længere for at se på kunst. Derfor havde jeg en lang overgangsperiode, hvor jeg så småt startede med at lave forskellige arrangementer ovre i erhvervsdelen for at se, om det fungerede, samtidig med at galleriet inde i byen stadig var åbent.

I dag fortsætter galleriets succes på den anden side af gårdspladsen fra familiens hjem, og det giver Sarah Høi mulighed for at passe sine to små piger, Emma på to år og Julie på et år, imens hun arbejder.

- Pigerne har et legehjørne i galleriet, og hvis de ikke er i dagpleje, hygger de sig, imens jeg har fremvisninger. Det giver også en god og hjemlig stemning for kunderne.

Dog har Sarah Høi og hendes mand sørget for, at bolig og erhverv er adskilt.

- Vi har taget vores forholdsregler og tænkt meget over indgangspartier, som vi har ændret løbende. Kunder i galleriet kommer ind på grunden et andet sted, end vi og vores private gæster gør.

Og selv om det stadig ligger tæt op ad hinanden, er det ikke noget problem for hverken Sarah Høi, hendes børn eller mand.

- Det er ikke fordi, jeg ikke kan holde ud af at holde fri, men der går ikke én dag, hvor jeg ikke er derovre. Og børnene er vilde med at komme med. Hvis min mand har været på formiddagsjagt, kommer han også derover og spiser frokost med os bagefter.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.