Farvetendenser 2014

Sådan bliver årets trendfarver til

Hvert år bliver der udråbt nye trendfarver til vores boliger. Men hvordan er det lige, at farverne bliver udvalgt? Og hvorfor lige DE farver? Flügger fortæller om tankerne og processen bag tilblivelsen af deres årlige trendfarvekollektion.

Soveværelset her er indrettet med farver fra Flüggers 2014-farvekollektion. En MDF-plade er blevet malet i den varme kobberfarve og brugt som sengegavl, mens hele væggen bag skaber stemning med sin bordeaux tone. Begge farver er fra temaet To the limit – and beyond.
Soveværelset her er indrettet med farver fra Flüggers 2014-farvekollektion. En MDF-plade er blevet malet i den varme kobberfarve og brugt som sengegavl, mens hele væggen bag skaber stemning med sin bordeaux tone. Begge farver er fra temaet To the limit – and beyond.

Der er måske nogen, som kan synes, at det virker en anelse hult eller påtaget, når der hvert eneste år bliver udråbt nye trendfarver, som vi skal forholde os til, når vi indretter vores hjem.

Så er det gul, så er det blå, og så er det antracitgrå – eller måske en eller anden afart af violet, som vi aldrig har hørt om før, men som det gælder om at få ind i stuen, hvis vi vil være med på moden.

For hvorfor? Hvad er det, der gør, at farveeksperter, trendforskere, arkitekter og designere hvert år vælger at tage udgangspunkt i en række farver, som efter sigende skulle være mere tro mod tidens ånd end andre – og hvordan er de farver blevet udnævnt?

Arkitekt og farvesætter, Anne Christensen, og PR-manager, Lone Bjørslev Kisbye, fra Flügger arbejder hvert år tæt sammen om at skabe firmaets trendfarvekollektion, der består af de farver og temaer, som de mener, kommer til at hitte i det kommende år. Og ifølge Anne Christensen er det langt fra tilfældigheder, der afgør, hvilke farver Flügger vælger at sætte i fokus.

»Vi bruger hele året på at samle trends ved at gå til messer, foredrag, købe trendforecasts fra de store trendspillere på markedet, og vi følger med i mediebilledet,« fortæller Anne Christensen og fortsætter: »På den måde danner vi os et mangefacetteret billede af tidsånden, og så sætter vi os sammen og gennemgår og analyserer de mange input, der typisk peger i mange forskellige retninger. Så når vi for eksempel frem til 10 markante trends, der alle har en interessant vinkel på tidsånden, og derefter skal vi igennem den helt hårde fase, som handler om at vælge fra, så kun et destillat af det mest koncentrerede er tilbage. Dette dyrker vi så, kredser det ind, skriver det om og vælger farver til og fra i en lang proces, indtil kollektionen står knivskarpt.«

Selv om Makkerparret bruger det meste af året på at rejse rundt for at samle inspiration – både i og udenfor Danmarks grænser – understreger Lone Bjørslev Kisbye, at inspirationen også nogle kan ligge lige foran næsen på én.

For eksempel er en del af inspirationen til Flüggers seneste trendfarvekollektion, Facing Reality, hentet på Vesterbro i København.

»Vesterbro – og især området omkring Sønder Boulevard og sidegaderne til Istedgade – kan ofte være store inspirationskilder. Dér så vi som et af de første steder lygtepæle med strikkede ’klæder’ på, gadelamper med blå lampeskærme og hæklede pink hegn omkring boldbanerne. Her tænkes der max ud af boksen, og man finder hurtigt ud af, hvor tendenserne peger hen. Og den rummelighed, man finder på Vesterbro, er så motiverende og inspirerende. Her er der plads til alle – også alt det skæve – eller skulle man sige: især alt det skæve,« siger Lone Bjørslev Kisbye.

Et typisk hvidt og stilrent køkken kan få sit helt eget udtryk, hvis man maler den ene væg i en farve. Her er valgt hovedfarven fra temaet Be the change you want to see fra Flüggers trendfarvekollektion 2014.
Et typisk hvidt og stilrent køkken kan få sit helt eget udtryk, hvis man maler den ene væg i en farve. Her er valgt hovedfarven fra temaet Be the change you want to see fra Flüggers trendfarvekollektion 2014.

2014 er realiteternes år
Flügger har netop lanceret deres trendfarvekollektion for 2014, Facing Reality, som tager udgangspunkt i en realistisk og nøgtern tilgang til virkeligheden.

Et nyt år er lig med nye farver hos Flügger. Derfor er der op til årsskiftet blevet arbejdet og researchet grundigt for at finde ud af, hvilke farver der kommer til at gøre sig gældende i folks hjem i år 2014. Resultatet er Facing Reality-kollektionen, som arkitekt og farvesætter Anne Christensen og PR-manager Lone Bjørslev Kisbye har skabt.

»Facing Reality er en reaktion på sidste års trend, som hed JA! I 2013 dyrkede vi nydelsen, kastede os ud i alt, hvad der kunne bekræfte livsglæden. Efter et par år med økonomisk krise og asketisk tidsånd dyrkede vi en næsten blind fejring af alt, hvad vi kunne finde på at fejre,« forklarer Anne Christensen og fortsætter:

»I 2014 er vi blevet mere nøgterne, og behovet er nu at kigge på realiteterne. Uden at forskønne, uden at være nostalgiske. Vi er simpelthen klar til at kigge på virkeligheden, som den er, efter de økonomiske omvæltninger i samfundet, der har ændret meget på vores opfattelser af egne muligheder. Facing Reality rammer den nøgterne tidsånd, hvor vi er parate til at se det hele i øjnene og råbe højt om ting, vi ikke bryder os om, tage ansvar for egne muligheder og definere de nye rammer for en attraktiv tilværelse,« siger hun, og Lone Bjørslev Kisbye supplerer:

»Selve opbygning og farvevalg i Facing Reality udspringer også fra den tankegang. Der er færre, men stærkere temaer og farver end de forrige år, og de er tilgængelige og ikke alt for svære at arbejde med. Hvert tema har fået et par kulører, som klæder de store flader, og derfor bliver de øvrige og mere markante kulører nemmere at tilsætte. Det vigtigste element i vores kollektion er et bud på farvedosering, hvor man bliver fortrolig med at bruge kulører i indretningen, dog uden at det løber løbsk,« forklarer hun.

Den nøgterne tilgang til virkeligheden i Facing Reality udmønter sig helt konkret i en farvekollektion, som består af 21 farver, fordelt på tre forskellige temaer: To the limit – and beyond, Be the change you want to see og Time for action.

De tre temaer repræsenterer hver deres univers, men den røde tråd, som hele kollektionen bygger på, handler om at se realiteterne i øjnene – som navnet indikerer. »Hvert tema har fået hver sin hovedfarve – Kobber, Graffiti Grey og Relaxed Green.

Vi tror på, at disse tre farver repræsenterer tidsånden på bedste vis og samtidig er gode farver at indrette med. De kan alle tre anvendes enten alene eller som basis for en udvidet farvesætning, og de står alle tre rigtig godt med både glas, stål, læder og træsorter, « siger Lone Bjørslev Kisbye, og Anne Christensen supplerer:

»Vores tre hovedfarver understreger det overordnede tema, fordi farver og tekst fortæller samme historie om en ny, nøgtern tidsånd. Vi tror, vi har ramt plet og peget på nogle farver, som vi igennem 2014 kommer til at støde på i mange sammenhænge.«

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.