Ny tilbygning til det gamle portnerhus

Arkitekt Tobias Mürsch flyttede ind i huset for 12 år siden, siden kom Julie og børnene til, og så var det tid til udvidelse. Efter krav fra kommunen måtte den nye bygning dog ikke gå i ét med den oprindelige.

Proportionerne i det gamle portnerhus fra 1894 er delvist fulgt op i tilbygningen fra 2011 for at skabe harmoni mellem de to tidsperioders meget forskellige arkitektur.
Proportionerne i det gamle portnerhus fra 1894 er delvist fulgt op i tilbygningen fra 2011 for at skabe harmoni mellem de to tidsperioders meget forskellige arkitektur.

På hver side af den brede smedejernsport, som leder ind til det gamle Kongens Bryghus-område på Vesterbro, ligger to små fine bindingsværkshuse fra 1890erne.

Se flere billeder fra den ombyggede portnerbolig i galleriet til højre >>

Det ene er et tidligere vejehus, det andet det gamle portnerhus, hvor arkitekt Tobias Mürsch og møbelsnedker og pædagog Julie Bennike Hansen i dag bor med deres to børn, Noah på syv og Ea på to år.

Bagved ligger de gamle bryghusbygninger, som efter at bryggeriet lukkede i 1994, blev bygget om til boliger. Det gamle portnerhus blev der imidlertid ikke rigtigt gjort noget ved, før Tobias Mürsch flyttede ind for 12 år siden.  

»Det stod forladt og var nærmest en ruin, så jeg lavede en aftale med Carlsberg om, at de satte alt det udvendige i stand, mens jeg ordnede  det indvendige,« fortæller Tobias Mürsch, som blandt andet fjernede en del af loftet i stuen, så der blev delvis åbent til kip for at få mere rumfornemmelse ind i huset, som dengang var på 65 kvadratmeter.

Udenfor anlagde han en lille have, og da Julie og siden børnene kom til, var tiden moden til at opgradere den lille storbyoase og tilpasse den til en moderne families behov. Øvelsen gik på, hvordan man kunne få to børneværelser, et stort spisekøkken, en stue og et større badeværelse.

Læs også:
Moderne byliv med to børn og to hemse
Herregårdsliv på Fyn
Nyt liv til det nedlagte missionshus

Huset rummede i forvejen nogenlunde de samme funktioner bare i mindre målestok og med en rumfordeling, der ikke var tidssvarende. Desuden var en gammel tilbygning med køkken og badeværelse i dårlig stand og koblet på det bevaringsværdige portnerhus uden respekt for sammenhæng i proportioner og skjulte samtidig en fin murfrise. Dertil kom kuldebroer, skimmelsvamp og sætningsskader.

Tiden var inde til en radikal modernisering, som Tobias Mürsch tog fat på, mens han læste til arkitekt. Den nye udgave af huset stod færdigt her i 2011, da han blev færdiguddannet.

Tegningerne til ombygningen og en ny tilbygning lavede han sammen med en medstuderende, arkitekt Lasse Johannesen, som han i dag har arkitektfirmaet Sortsø Arkitekter med.

Før byggeriet kunne gå i gang, skulle projektet godkendes af kommunen, og det blev det ikke umiddelbart.

»I det første forslag lignede den nye tilbygning det gamle hus, og for at få lov til at bygge skulle man kunne se klar forskel på det nye og det gamle. Man skal kunne aflæse historien,« forklarer Tobias Mürsch.

Et andet krav lød på, at portnerhusets murfrise skulle være synlig, og at tilbygningen skulle beklædes med et moderne plademateriale. 

»Jeg var rundt på inspirationsture på Carlsberg-området, hvor der er mange sammensætninger af materialer og niveauer, og valgte de rustpatinerede jernplader, som falder godt ind med de røde tegl i bygningerne rundt om huset.«

Følg også boligstoffet på Facebook

Den gamle tilbygning på 14 kvadratmeter blev revet ned, og med en ny på 28 kvadratmeter kom huset op på i alt 79 kvadratmeter, og det fungerer fint.

Den nye tilbygning er ca. 30 cm lavere end huset, så murfrisen er nu blotlagt og føjet sammen med huset med en bred glaskile, der giver lys, rumfornemmelse og kig til himlen indenfor. Samtidig lægger kilen luft mellem de to bygninger, så portnerhuset kommer til sin ret. Højdeforskellen er der kompenseret for indenfor ved at grave tilsvarende 30 cm ned, så gulvet ligger lavere i tilbygningen.  

Ombygningen stod Tobias og Julie selv for, bortset fra fundamentet til tilbygningen samt VVS- og el-arbejdet, som de havde håndværkere til at klare. Budgettet var på 500.000 kr., og det holdt.

»Vi har tilstræbt en råhed og brugt ydmyge materialer. Jeg kan godt lide fyrretræ og den patina det får, og det går igennem hele huset. Når lyset falder ind, giver det en varm glød. Den gyldne farve er den røde tråd.« 

Flere steder står murene rå med ridser og spor at gammelt puds, og i køkkenalrummet er fundamentet slebet og brugt som gulv. Loftet er beklædt med rå OSB-plader, valgt for deres gyldne farve, og mellem de to rå flader er de sorte mere raffinerede køkkenelementer sat op.

»De er fra Ikea. Alt mellem Ikea køkkener og snedkerkøkkener er efter min mening spild af penge. I hvert fald som filosofi. Skal man ud i et dyrere køkken, kan man ligeså godt få det lavet af en snedker, så det bliver præcist, som man vil have det,« mener Tobias Mürsch, som også er møbelsnedker.  


Læs meget mere livsstil- og boligstof i vores to, gratis nyhedsbreve: Din Bolig om tirsdagen og Fri Weekend om fredagen. Meld dig til her

 

Gode tilbud fra Boliga.dk: 

Synliggør din bolig

Tilstandsrapport 

Skødeskrivning/køberrådgivning

Boligfoto

Eltjek 


 

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.