Boligreportage

Musselmalet middag på Østerbro

Kristine Høeg bor i Kartoffelrækkerne på Østerbro, hvor hun har indrettet sig med smukt design ud fra devisen om, at tingene både skal pynte og bruges. Derfor dækker hun hver dag op med sit kongelige porcelæn.

Kristine Høeg kan godt lide at sætte sit Royal Copenhagenporcelæn sammen på kryds og tværs, når hun dækker op.
Kristine Høeg kan godt lide at sætte sit Royal Copenhagenporcelæn sammen på kryds og tværs, når hun dækker op.

Midt mellem Sortedamssøen og Østre anlæg på Østerbro i København bor Kristine Høeg i Kartoffelrækkerne. Bag to kirsebærtræer i et hus fra 1870erne, som hun deler med en familie på fire, har Kristine Høeg sin villalejlighed på øverste etage med 5 meter til loftet og fritlagte bjælker.

Hendes soveværelse er indrettet på en hyggelig hems, og på de resterende 60 kvm har hun fundet plads til Børge Mogensens Folkestole, Wegners gyngestol og masser af kongeligt musselmalet porcelæn.

Ting og farver

Kristine Høeg har en klar holdning til, hvad hun fylder sit hjem med. Det er vigtigt, at hendes ting betyder noget for hende og er smukke at kigge på. Der skal være ro for øjet, når hun træder ind i privaten, og derfor er ting og farver nøje afstemt. Det er ikke fordi, hun er farveforskrækket, men farverne må ikke støje. Bøgerne i vitrineskabet er også farvesorteret, fordi det giver mere ro.

»Der må gerne være farve, men det kan bare hurtigt komme til at ligne en børnehave. Her falder pulsen helt ned,« fortæller hun om sit hjem. Og ro er en vigtig egenskab, særligt når spisebordet også fungerer som arbejdsplads i hendes job som selvstændig magasinredaktør, tekstforfatter og opskriftudvikler.

Men det er lige så vigtigt for hende, at tingene tåler at blive brugt. Man skal kunne sidde med benene oppe og hygge sig i sofaen, selv om den er designet af Erik Ole Jørgensen for Kvist, og det musselmalede stel skal ikke gemmes til særlige lejligheder, så man helt glemmer at få det frem.

»Jeg spiser af mit kongelige porcelæn hver dag. Jeg synes, det er vigtigt at gøre sig umage med alt, hvad man gør. Derfor skal det også gøres ordentligt, når jeg sætter mig til bords – også selv om jeg sidder alene og bare skal have en gang spaghetti. Der bliver dækket op hver dag.«

Designklassikere

Kristine Høeg omgiver sig både med gamle designklassikere og nyerhvervet kunst – det skal gerne være en blanding. Designklassikerne er for Kristine Høeg også udtryk for, at nogen har gjort sig særligt umage med håndværket.

Mad har en central plads i Kristine Høegs hjem. Helt konkret i form af menuerne, der hænger på køleskabet, og fungerer som minder fra særlige madoplevelser på hendes mange rejser. Ud fra maden husker hun nemlig også selskaber og situationer.

Maden fungerer også som socialt samlingspunkt og er noget, som Kristine Høeg i høj grad nyder at eksperimentere med. Hun leger med nye råvare- og smagskombinationer til sine private middagsselskaber og giver det velkendte et twist, når hun udvikler opskrifter som en del af sit arbejdsliv.

Et køkken fra Jylland

Kristine Høeg har fået sit køkken speciallavet til villalejligheden, og det er håndbygget i Jylland. Udgangspunktet var hendes mange kogebøger, der har fået en særligt dedikeret hylde i køkkenøen. Resten af kogebøgerne hænger som en udstilling af flotte forsider i et stativ på væggen.

»Den vigtigste funktion ved køkkenet var faktisk, at det skulle være et socialt køkken,« siger Kristine Høeg med et grin. »Jeg er meget social og kan rigtig godt lide at invitere til middagsselskaber – og så skal der også være plads til, at vi kan stå flere i køkkenet.«

Det er essentielt for hende at få plads til rejser. Hun besøger de venner, der har placeret sig rundt omkring i verden, ligesom hun har gjort det til en tradition at fejre sin fødselsdag på en rejse. Og nogle gange sætter rejserne også lige verden i nyt perspektiv: I forbindelse med at Kristine Høeg lavede PR for Fairtrade Mærket, var hun sammen med Hella Joof, der er Fairtrade-ambassadør, på en PR-tur til et af Afrikas fattigste lande, Malawi.

»Vi besøgte en fattig familie, der lige havde fået installeret el, men som alligevel stadig lavede deres mad på et ildsted. Jeg spurgte, hvorfor de ikke brugte den el, de havde fået. Moderen i familien forklarede, at de altid havde lavet mad sådan, og det fungerede jo fint – og så skulle man jo også huske at tænke på den globale opvarmning. Så blev jeg altså lige belært om global bevidsthed midt i et af verdens allerfattigste lande,« fortæller Kristine Høeg, der fremhæver turen til Malawi som den, der har gjort størst indtryk på hende: »Efter den tur græd jeg i en uge.«

Huset skal bevares

Ud over køkkenet har Kristine Høeg også fået lavet nyt badeværelse inden for de sidste fire år, men facaderne på samtlige af de snorlige anlagte huse må ikke ændres. De må kun repareres og vedligeholdes i samme stil for på den måde at sikre, at det ikke stikker i alle retninger i de tætliggende byhuse.

Selv om Kristine Høeg ikke selv havde nogen drøm om at bo i Kartoffelrækkerne, før hun flyttede ind, skal der her ti år efter meget til at få hende til at flytte fra adressen.

»Det eneste, der ville kunne få mig til at flytte herfra, var, hvis jeg kom tættere på havet. Jeg finder rigtig meget ro i at komme ud til vandet med højt til himlen. Jeg elsker København, og jeg kunne garanteret ikke undvære bylivet, men ens blik bliver hele tiden stoppet af noget,« siger hun.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.