Designklumme

Husk også at skabe din egen historie ...

Børge Mogensen skabte Den Spanske Stol efter en rejse til Spanien i 1958, og den er fortsat i produktion ved Fredericia Furniture, hvor den koster fra omkring 18.500 kr. De slidte vintageudgaver af stolen kan fås på for eksempel Lauritz.com og Klassik.dk fra omkring 13.800 kr.
Børge Mogensen skabte Den Spanske Stol efter en rejse til Spanien i 1958, og den er fortsat i produktion ved Fredericia Furniture, hvor den koster fra omkring 18.500 kr. De slidte vintageudgaver af stolen kan fås på for eksempel Lauritz.com og Klassik.dk fra omkring 13.800 kr.

Salget af klassiske design-vintagemøbler fra 1950erne og 60erne er kraftigt stigende, og for en producent som mig er det et interessant paradoks, at rigtig mange af de danske møbelklassikere, som vi producerer til daglig, også lever et omfattende liv som second hand-møbler. Rigtigt mange hjem er i dag genstand for hele samlinger af ‘trofæer’ fundet og købt på auktioner, i Den Blå Avis eller i second handbutikker.

I mange hjem er stuerne næsten blevet små møbelmuseer med enkeltudgaver af mange forskellige møbler, designet af eksempelvis Mogensen, Wegner, Juhl, Eames, Saarinen og Jacobsen.

Alt sammen møbler, der er over 50 år gamle og solgt second hand. Man kan lidt drillende påstå, at mange møbelkunder er blevet kuratorer og museumsinspektører i egne stuer. 

Det gør mig selvfølgelig glad. For som ejer af Fredericia Furniture A/S og dermed producent og medskaber af en stor del af de møbler, der i dag også sælges brugt, er dette netop beviset på den fantastiske materialekvalitet og levedygtige formmæssige holdbarhed, som netop disse klassikere repræsenterer.

Det er møbler, vi stadig elsker, og som er så gennemført vellykkede, at de gennem generationer har opretholdt et højt niveau af attraktion og anerkendelse. Det er på alle måder en utrolig succeshistorie og for industrielle produkter også ganske unikt.

Og naturligvis giver det store udbud af brugte danske og udenlandske møbelklassikere også mange muligheder for at købe sig ind i disse møblers univers for færre penge, end hvis møblerne skulle købes nyproducerede. Dette er naturligvis hensigtsmæssigt for mange købere, som måske ellers aldrig ville have overvejet et dyrt kvalitetsmøbel. 

Se mere bolig og livsstil på Facebook

Men dyrkelsen af vintage giver efterhånden det indtryk af, at det ses som en kvalitet i sig selv, at møblet på forhånd er patineret. Vintagemøblerne opleves som mere autentiske, fordi de har levet et langt liv. Og dyrkelsen af vintage sker samtidig på bekostning af nye kvalitetsmøbler, hvad enten det er de selvsamme klassikere eller nyt design, der er produceret med samme omhu og kvalitet, som de gamle.

Som producent af nye møbler gør dette naturligvis min begejstring for vintage-fænomenet en anelse afmålt. For et nyt møbel kommer aldrig med patina og bærer pr. definition ikke på en historie – endnu, vel at mærke!

Både som møbelproducent og møbelelsker synes jeg, at de mange købere, der skyder genvej til den flotte autentisk patinerede, brugte stol eller sofa, snyder sig selv for en oplevelse. En oplevelse, der i mine øjne er en af de dejligste ved at eje et rigtigt kvalitetsmøbel; nemlig at skabe sin egen historie sammen med møblet. For hvorfor skal det være en andens røv, der har sat sæde i det kraftige kernelæder på Børge Mogensens Den Spanske Stol?

Hvorfor skal det være en anden, der har tabt det fyldte rødvinsglas, der har lavet aftrykket af en frikadellefedtet barnehånd, været syg, haft overnattende gæster på sofaen, lavet sit første barn med kæresten, haft hemmelige stævnemøder med elskeren, haft svigerforældrene på besøg og læst højt for børnene i den gode lænestol? Hvorfor skal det være en anden, der har haft glæden ved at pleje og passe på det fine møbel og få den attraktive patina frem? 

Møbler kan mere end at være smukke og funktionelle. Dine møbler er brugsting, der bliver en vigtig del af dit daglige liv, og som du lever tæt sammen med. Et nyt møbels historie kan vokse sammen med din egen – med en ægte autencitet, som et vintagemøbel mangler. Når møblet er nyt, repræsenterer det blot form og funktion for brugeren.

Når møblet har levet et langt liv med brugeren, repræsenterer det pludselig meget mere end det. Møblets sande identitet træder frem, for det er brugerens liv, der står printet i møblet. Dette fællesskab mellem bruger og møbel har meget stor betydning og for rigtig mange en helt afgørende værdi.

Jeg synes, at det er ærgerligt, at så mange møbelkunder afskærer sig fra den dejlige oplevelse. Havde Børge Mogensen levet i dag, så havde han med garanti været stolt over livsdueligheden i sine møbler, men samtidig haft et anstrengt forhold til, at hans møbler blev set på og dyrket som disse museale enkelt-ikoner.

For Børge Mogensen var det altid møblets sammenhæng med livet i boligen, der var det afgørende. Sammenhængen med de andre møbler i stuen og de mennesker, der brugte møblerne. Hans møbler var med vilje diskrete og formmæssigt afdæmpede, så det var materialefornemmelsen og brugen af møblet, der var det vigtige.

Måden, hvorpå møblet blev smukkere og smukkere gennem dagligt brug. Livet med møblet var med andre ord den sande værdi. Ikke museumspiedestalen.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.