Manden uden cpr-nummer

Biografi: »Claus Beck-Nielsen« Claus Beck-Nielsen fortæller en anderledes livshistorie, der udfordrer skellet mellem det private og offentlige, det private og det almene.

Sæt du en dag kom hjem fra udlandet og stod på Københavns hovedbanegård og ikke kunne huske, hvem du selv var. Hvad ville der så ske? Du ville hurtigt komme i forbindelse med de sociale myndigheder, og de ville som det første spørge om dit cpr-nummer. Og så ville du være på herrens mark, hvis du ikke kunne huske det. I dagens Danmark eksisterer man ikke uden det nummer. Man kan stort set ikke få nogen hjælp, hvis man ikke har det, fordi man ikke kan blive registreret. Et job, så man kan klare sig selv, er selvfølgelig også udelukket. Og man kan ikke bare få et nyt cpr-nummer.

Dette identitetsmæssige og sociale dilemma har forfatteren Claus Beck-Nielsen sat i scene med sig selv som hovedaktør, da han i december 2000 dukkede op på hovedbanegården og lod, som om han led af hukommelsestab og kun kunne huske, at han hed Claus Nielsen og lige er kommet med toget fra Hamburg. Efter et par måneder kommer han i Ekstra Bladet med sin historie, og derefter fortæller han sin historie til Information.

Af disse artikler består første del af Claus Beck-Nielsens »selvbiografi«. De dokumenterer den happening, som Beck-Nielsen holdt med sig selv som uidentificeret hovedperson, der er på en absurd vandring gennem systemet fra dets bund på Mændenes Hjem og Himmelekspressen og op til indenrigs- og socialministeriet og så selvfølgelig til politiet. Hele historien frem mod afsløringen af hans identitet er dokumenteret gennem avisartikler, læserbreve, dagbogsnotater m.m.

Det er så at sige den første og mediemæssige side af historien om Claus Nielsen, og den kan minde lidt om tyskerens Günter Wallraffs afslørende og kritiske journalistisk i 1970erne. Men Claus Beck-Nielsen er ikke ude i noget politisk-socialt ærinde, men snarere i et projekt, hvor han afsøger identitetsproblemet i en social og mediemæssig sammenhæng. Han er i princippet ikke ude på at udfolde sig selv i biografiens form, men snarere på at afvikle sig selv, hvad der viser sig at være en lige så vanskelig sag, som at komme til verden uden nummer.

Claus Nielsen er en fiktiv rolle, men hvad med Claus Beck-Nielsen, ham der står bag og som iscenesætter historien? Det er i og for sig her identitetsproblemerne for alvor kommer til syne, og her bogen bliver kontroversiel, fordi den krænger det private ud uden nogen intentioner om at gøre det alment. Her hører man om Claus Beck-Nielsens privatliv i opløsning. Han bliver skilt fra hustruen Christina Hesselholdt. Han flytter ud af deres lejlighed og ind flytter forfatteren Hans Otto Jørgensen. Det er lige til Se og Hør. Og så alligevel slet ikke, fordi det hele er så sofistikeret fortalt og trods alt tjener et formål.

Når en mand går til bekendelse, er det naturligt for at os at tro, at vi nu kender hans egentlige identitet, skriver Beck-Nielsen. Men så enkelt er det ikke her. Beck-Nielsen er nok forfatteren til flere bøger og teaterstykket »Ci-vi-li-sa-tion«, men han er ifølge biografien afgået ved døden i 2001 og findes i princippet kun i den skriftlige form, som foreligger med denne bog.

Hvem har da skrevet denne biografi? Det har selvfølgelig Claus Beck-Nielsen trods alt koketteri med sit navn. En pointe med denne kispus er, at det er absurd at skille forfatteren fra hans fiktion, sådan som digtere og litterater ellers er tilbøjelige til, ligesom det er umuligt at rende fra sig selv og sin fortid, med mindre man er skizofren og skiller krop og erindring fra hinanden, sådan som Claus Beck-Nielsen tilsyneladende gør.

Claus Beck-Nielsens selvbiografi er interessant som eksperiment og fænomen. Den udfordrer nogle skumle grænseegne mellem fiktion og virkelighed og mellem det almene og det private, men den står også konstant i fare for at blive uudholdelig med sin patetiske selvudlevering og sin cool distancerende selvbevidsthed.
Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.