Vælg rigtigt

Presser afgifter din dieselbil i grøften?

Nytårets nye afgifter har med et slag gjort det betydeligt dyrere at eje en dieselbil. Se her hvilke dieselmodeller, der nu økonomisk er overhalet af benzinmodellerne.

Fra første januar 2013 blev med det et slag betydeligt dyrere at være ejer af en dieselbil. Ejerafgiften blev pristalsreguleret for alle biler, og dieselbilerne fik desuden en voldsom stigning lagt oven i den såkaldte udligningsafgift, der indgår i ejerafgiften.

Hvor det tidligere i langt de fleste tilfælde var en god forretning at køre diesel i stedet for benzin allerede ved 20.000 km om året, forholder det sig i dag stik modsat, viser en analyse som BT og Bilpriser.dk har foretaget med udgangspunkt 28 forskellige bilmodeller med henholdsvis diesel/benzinmotor og parvis sammenlignelig udstyr/ydelse. Med 2012 reglerne var det i 10 ud af 14 tilfælde mest fordelagtigt at vælge udgaven med dieselmotor. På en BMW 320 var der f.eks. 5.000 kr., sparet over fire år ved at eje diesel-udgaven. Efter afgiftsomlægningen er der godt 5.000 kr. at spare ved at eje og køre benzinmodellen.

Se oversigterne over hvad du kan spare her.

Det får du:

En guide i PDF-format, der blandt andet indeholder:
- Nu kører de fleste biler billigst på benzin
- Oversigt: Diesel vs. Benzin
- De nye ejerafgifter
- Oversigt: Forbrug Diesel halvårlig afgift 2012/2013

Ved at købe fri adgang til Berlingske Plus i 1 måned eller 1 år får du samtidig adgang til vores andre 600 guider - Se eksempler her.

Se også: "Her sparer du penge på værkstedet" (10 kr.). "Test: Så langt kører de i virkeligheden på literen" (15 kr.). "Her er Danmarks billigste leasingbiler" (12 kr.). "Nye regler gør frikørte taxaer til folkeeje" (10 kr.). "Så meget taber din bil i værdi" (15 kr.).


Fra første januar 2013 blev med det et slag betydeligt dyrere at være ejer af en dieselbil. Ejerafgiften blev pristalsreguleret for alle biler, og dieselbilerne fik desuden en voldsom stigning lagt oven i den såkaldte udligningsafgift, der indgår i ejerafgiften.

Hvor det tidligere i langt de fleste tilfælde var en god forretning at køre diesel i stedet for benzin allerede ved 20.000 km om året, forholder det sig i dag stik modsat, viser en analyse som BT og Bilpriser.dk har foretaget med udgangspunkt 28 forskellige bilmodeller med henholdsvis diesel/benzinmotor og parvis sammenlignelig udstyr/ydelse. Med 2012 reglerne var det i 10 ud af 14 tilfælde mest fordelagtigt at vælge udgaven med dieselmotor. På en BMW 320 var der f.eks. 5.000 kr., sparet over fire år ved at eje diesel-udgaven. Efter afgiftsomlægningen er der godt 5.000 kr. at spare ved at eje og køre benzinmodellen.

Se oversigterne over hvad du kan spare her.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.