Berlingske mener

Integration i Limboland

»Den danske model og velfærden for kommende generationer er faktisk på spil.«

Når man er inviteret til sammenskudsgilde, tager man noget med til det fælles bord. Ellers giver festen underskud, og værten hænger på regningen. Arbejdstagerne og arbejdsgiverne har imidlertid endnu ikke disket op med et troværdigt bud på, hvad de under forårets trepartsforhandlinger med regeringen vil bidrage med, når det kommer til at integrere flygtninge og indvandrere på det danske arbejdsmarked. Under indtryk af afvisningen af at indføre for eksempel indslusningsløn har også finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) måttet trække stikket på denne idé.

Det sker bare 16 dage efter, at hans chef – statsminister Lars Løkke Rasmussen – i nytårstalen kaldte denne udfordring et af århundredets mest komplicerede problemer og afgørende for vores lands fremtid. Han udtrykte oven i købet glæde over, at arbejdsmarkedets parter deler ambitionen om, at vi skal blive bedre til at få de nye medborgere integreret. Glæden må have været kort.

Spørgsmålet er så, hvad der skal træde i stedet. Indslusningsløn er måske ikke det eneste saliggørende, men argumenterne om, at de nuværende, skatteyderbetalte tilskud via bureaukratiske, kommunale ordninger, nok skal gøre arbejdet, klinger hult. Vi kan ikke ignorere, at integrationen de seneste mange år er mislykkedes. Beskæftigelsen blandt især ikke-vestlige indvandrere er selv mange år efter ankomsten til Danmark foruroligende lav. Selv de, der gerne vil selv, bliver alligevel »på en eller anden måde shanghajet ind i vores velfærdssystem med den konsekvens, at de ikke kommer ud på arbejdsmarkedet,« som finansministeren selv udtrykker det.

Spørgsmålet, man må stille sig selv, er, hvad der skal træde i stedet for eller på gennemgribende vis supplere den integrationspolitik, som nu i tre årtier ikke har virket tilstrækkeligt effektivt. Det halter allerede med en beskæftigelse blandt ikke-vestlige indvandrere, som er den tredjelaveste blandt OECD-landene. Med op mod 25.000 asylansøgere i Danmark i løbet af 2015, udsigt til endnu mange tusinde de kommende år og efterfølgende familiesammenføringer har statsministeren ret i, at det gælder fremtiden for nationen, som vi kender den. Den danske model og velfærden for kommende generationer er faktisk på spil.

En hjørnesten i den danske model er, at arbejdsmarkedets parter tager medansvar og til gengæld får råderum til selv at aftale det meste. Fra LO-siden er man imod indslusningsløn, fordi lavere løn til flygtninge i en periode, hvor de kan bide sig fast på arbejdsmarkedet, frygtes at presse det generelle lønniveau ned. Man ekskluderer dermed nye medborgere fra et arbejdsmarked, som naturligvis ikke kan aflønne dem med de svageste kompetencer højere, end deres produktion kan afsættes til. Fra arbejdsgiversiden afviser man forslaget, som er baseret på privat initiativ, og henviser til offentligt finansierede og bureaukratiske støtteordninger, som indtil nu ikke har virket. Indslusningsløn er måske ikke den endelige løsning på alle problemer, men stærkere alternativer savnes i debatten. Spørgsmålet er derfor også, hvad fagbevægelsen og arbejdsgiverne så tager med til bordet?

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.