Berlingske Mener

Bogens krise

Hvad kan man gøre for at medvirke til, at Danmark bliver ved med at være et land med en stor, varieret bogproduktion og en ditto læserskare. Og kan man overhovedet gøre noget? Det er et af de mest brændende kulturpolitiske spørgsmål lige nu.

Faktum er, at bogbranchen befinder sig i en historisk krise, der kun synes at vokse fra dag til dag. Der udgives ganske vist et hav af nye titler hvert år, men forlagenes indtjening falder, og så sent som i går meddelte Danmarks største forlag, Gyldendal, at et større antal medarbejdere var blevet fyret.

Samtidig befinder vi os, som beskrevet i Berlingske i dag, i den i europæisk sammenhæng enestående situation, at vi både har en rekordhøj bogmoms og er et af de få lande, der har et system med fri prisdannelse på alle bøger. De fleste nye bøger er af samme årsag relativt dyre, mens bestsellere til gengæld sælges til spotpris i benhård konkurrence mellem alle slags forhandlere. Boghandlere, der ikke kan klare sig i konkurrencen, lukker på stribe, så forlagene mister vigtige salgskanaler. Forretningsgrundlaget smuldrer. Det ligner en nedadgående spiral.

På baggrund af ovenstående kunne det forekomme nærliggende at foreslå kulturpolitikerne, at der tages skridt til en nedsat bogmoms og en genindførelse ved lov af faste bogpriser. Ingen af forslagene forekommer dog umiddelbart realistiske eller ønskelige. Herhjemme er der forståelig politisk modvilje mod differentieret moms, og en tilbagevenden til faste bogpriser vil være et skridt i bagvendt retning i et samfund, der hylder den frie prisdannelse.

Omvendt står det klart, at det danske bogmarked, sammenlignet med bogmarkedet i andre europæiske lande, synes at stå særligt ubeskyttet i en tid med store udfordringer: digitaliseringen, der koster forlagene store summer til udvikling, men stadig ikke giver noget afkast. De generelt ændrede forbrugsmønstre, der har givet bogen som medie en anden status end tidligere. Internationale spillere som internetboghandelen Amazon, der, når de etablerer sig herhjemme, vil gøre konkurrencen mellem forhandlerne endnu hårdere og skabe endnu flere tabere.

Hvordan de komplekse problemer skal tackles, må bogbranchen og politikerne finde ud af i fællesskab. Vigtigst er det, at de får et solidt grundlag at gå ud fra. Lige nu er den konkrete viden om mekanismerne på bogmarkedet for ringe, statistikkerne for mangelfulde.

Bliver konklusionen så engang, efter etableringen af et solidt vidensmæssigt grundlag, at der skal handles kultur­politisk, så bør det ske i erkendelse af, at de skridt, der skal tages, ikke skal tages for at hjælpe en nødstedt branche som sådan. De skal tages, fordi den danske litteratur, når den er bedst, er og bliver en del af kultur­arven. De skal tages, fordi den danske litteratur, mere end det meste andet, er med til at binde os sammen som folk. Når vi kulturpolitisk forsøger at værne om netop litteraturen, er det for hele kultur­nationen Danmarks skyld. Hverken mere eller mindre.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.