Berlingske Mener: Nye veje til skattelettelser

Vi har nok haft det på fornemmelsen. Men nu kan vi konstatere det med sikkerhed: Trods syv skatte­reformer siden 1985 er skatten på arbejde lige så høj, som den hele tiden har været.

Kun marginalskatterne er over de sidste 27 år sænket fra 64 til 56 procent. Og denne velkomne nedbringelse af skatten på den sidst tjente krone er udelukkende finansieret ved at fjerne eller nedsætte værdien fradrag, som vi havde før. Eller som det hedder i teknokratsprog: Skattebasen er gjort bredere. Resultatet er, at det offentlige stadig inddrager 52 øre i skatter og afgifter af hver krone vi tjener.

Du kan læse hele den deprimerende dokumentation i mandagens udgave af Politiko. Her fremgår det, at kommunerne er de værste syndere. Især i 90´ erne fik kommuneskatterne et ordentligt nyk opad, og der har de holdt sig siden. Yderligere har kommunerne i voldsom grad forhøjet ejendomsskatterne, som kun delvis var fredet under skattestoppet, men det er en anden historie.

I disse uger er Danmarks svigtende konkurrenceevne til debat. Danske virksomheder lægger en stadig større del af deres aktiviteter i udlandet, fordi de danske lønomkostninger er højere end i de lande, der omgiver os. Og vi tiltrækker slet ikke udenlandske virksomheder i samme takt.

Skal vi rette op på det forhold, er vi nødt til at gøre noget ved skatten på arbejde og det samlede skattetryk, som er verdens højeste. Det er ikke nok at sænke marginalskatterne ved mere eller mindre finurlige skatteomlægninger og fjernelse af fradrag, der øger skattebasen. Skattens størrelse driver i sig selv lønningerne i vejret, og det har vi ikke råd til.

Vejen til skattelettelser går over en helt nødvendig effektivisering af den offentlige sektor. På sygehusområdet har det frie valg og den konkurrence, der er fulgt i kølvandet, skabt mere effektive hospitaler. De frie valg kan udbredes til flere områder. Samtidig må vi bort fra, at udlicitering af offentlige opgaver til private virksomheder kun skal ske, hvis de private virksomheder er billigere. Er de blot på niveau med de offentlige, vil samfundet få en gevinst ved at udlicitere, fordi private virksomheder kan kommercialisere offentlig know-how til eksport.

Desuden er alt for mange højtuddannede i den offentlige sektor beskæftiget med overflødig, detaljeret regulering af virksomhedernes og borgernes hverdag. Men bureaukrati skaber ikke værdi.

Ufinansierede lettelser af personskatten giver nogle dynamiske effekter, som kan sætte gang i væksten. Men den bedste måde at sikre varige reduktioner i skatten er år efter år at reservere provenuet ved offentlige effektiviseringer og besparelser til skattelettelser.

Den dagsorden er de fleste, der arbejder i det private Danmark, efterhånden enige om. Det afgørende er at få dem, der arbejder i den offentlige sektor, til at forstå, at effektiviseringer og udliciteringer også er i deres interesse. I den forbindelse er det glædeligt, at det store oppositionsparti Venstre omsider synes indstillet på at tage udfordringen op.

Vi venter nu i spænding på, om ikke også den radikale regeringspartner, der var så stolt af forårets skatteomlægning, melder sig under fanerne. Når syv skattereformer ikke har kunnet sænke skatten på arbejde, er det på tide at gå nye veje.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.