Berlingske Mener: Hovedstaden hader bilister

Den betalingsring, som regeringen ikke kunne enes om sidste vinter, bliver gennemført alligevel, blot i en anden udformning. På Københavns Rådhus, hvor flertallet hader udefrakommende bilister, medmindre de kører i elbiler, er planerne om at blokere eller vanskeliggøre biltrafikken på yderligere en række hovedfærdselsårer undervejs.

Den billøse Nørrebrogade.
Den billøse Nørrebrogade.

Som det fremgår af dagens avis, har SFs teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal tænkt sig at minimere trafikken på Amagerbrogade, mens Østerbrogade, Valby Langgade, Nordre Frihavnsgade og Frederikssundsvej skal følge efter i Rådhus-flertallets bestræbelser på at omdanne metropolen til en landsby med caffe latte-miljøer og økologiske blomsterkummer. Ganske vist har bystyret endnu ikke beføjelser til at opkræve bompenge, men de absurde parkeringsafgifter, der pålægges bilejerne er sammen med afspærringen af gaderne mindst lige så egnede til at forpeste tilværelsen for dem, der ikke kan undvære bilen for at få dagligdagen til at hænge sammen.

Politisk er det naturligvis helt legitimt at arbejde for den trafikpolitik, man ønsker. Men SFs teknikborgmester og flertallet har et ansvar for at se hovedstadens trafik i en sammenhæng med hele Sjællands og hele landets trafik. Når København lukker pendlerne ude, påvirkes trafikken på hele Sjælland. Se blot reaktionerne i Gentofte, som ikke frivilligt vil agere parkeringskommune for København, og Lyngby, som besvarer københavnernes egenrådige trafikpolitik med at lægge afgift på parkering. De sikre tabere er de mennesker, som er nødt til at bruge bil for at komme på arbejde og tjene penge for at betale verdens højeste skatter.

Skal man med respekt for menneskers hverdag flytte dem ud af bilerne til den kollektive trafik, skal der opstilles en mangeårig plan, som omfatter kommuner og regioner på hele Sjælland. Københavns nuværende trafikpolitik, som i al enkelhed blot går ud på at mobbe bilisterne, har ingen sammenhæng overhovedet med resten af Danmark. Første betingelse for at få bilisterne over i tog eller busser er, at de har et sted at parkere i nærheden af en station. Men som enhver kan konstare, er parkeringspladserne ved stationerne rundt om på Sjælland overfyldte. Næste betingelse er, at der er plads i tog og busser, og at de kører hurtigt og til tiden. Med fare for at trætte læserne må man blot minde om tilstandene i DSBs myldretidstog. Efter årtier med forkerte beslutninger og manglende investeringer er togtrafikken alvorligt påvirket. Samtidig er DSB pålagt at spare en milliard kroner, og har som en sidste hilsen fra den nye regering, der vist hævdede at ville fremme den kollektive trafik, netop fået yderligere et sparekrav på 300 millioner kroner præsenteret. Det kan næppe undgås, at resultatet bliver færre tog.

Endelig skylder det røde flertal på Rådhuset vel også et hensyn til de handlende. På Amagerbrogade er et varieret og stort antal butikker med ansatte, som også har ret til at være her, selv om de måske ikke er kernevælgere. Og så må man opfordre de københavnske borgmestre til at tage ud og tale med almindelige trafikanter, inden de opfinder nye chikaner. De har jo store tjenestebiler med chauffør til rådighed til at bringe sig rundt.

Mest læste

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer.

Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Tak for din forståelse.

Hov! Hvor blev min artikel af..!?

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".

Tak for din forståelse.