Røg i køkkenet

Teater: Gode kræfter i halvsløj farce på det nystiftede turneteater Comedieteatret.

Et helt nyt teater har set dagens lys. Sidste år lukkede Privat Teatret, den næststørste udbyder af teaterforestillinger til Danmarks teaterforeninger – og den sidste højborg for det traditionelle morskabsteater, herunder den klassiske farce. Fem skuespillere med erfaring og force i genren besluttede sig på den baggrund for at tage tråden op og danne deres helt eget, kollektivt ledede turnéselskab, Comedieteatret.

På den baggrund er det sådan set meget passende, at teatrets første forestilling, en amerikansk farce fra 1993, handler om privat initiativ og troen på, at man kan samle guld op fra gaden. Uden sammenligning i øvrigt, naturligvis. Comedieteatret har solgt sin forestilling glimrende og har allerede forestilling nummer to i støbeskeen i næste sæson. Opskriften på »Hvor svært kan det være?« følger skabelonen: To naive postarbejdere, den forsagte dummepeter (kært, befippet spil af Karsten Jansfort med hængerøv i fløjlsbusken) og den mere aggressivt foretagsomme kammerat (en spruttende Søren Hauch-Faussbøll) åbner en økologisk restaurant for at komme til hurtige penge. De hyrer et mildest talt excentrisk, uerfarent personale, en håbløs skuespilleraspirant (en festligt surmulende Jeanne Boel), en døvstum kok (Pernille Schrøder, der også spiller en fræsende lokal madanmelder fra lokalavisen), en tungnem indvandrer, der påstår, han er fra Norge (Thomas Mørk frit efter den spanske tjener Manuel fra »Halløj på Badehotellet«) – og så kører forviklingerne og forvekslingerne efter traditionel farcerecept, der eskalerer, når også en båtnakke af en amatørlejemorder (også Thomas Mørk som solidt aftegnet tabertype), dukker op. Det hele overvåget af en færdselsbetjent med knapt så meget under styrthjelmen (Henrik Lykkegaard i sikker machostil).

Tommy Kenters iscenesættelse er noget langsom i optrækket i den noget langstrakte første afdeling, der ikke ligefrem vrimler med originale indfald, men som holdes nogenlunde oppe af det erfarne, kvalificerede ensemble, der – på alle måder – gør, hvad de kan. Mere fut kommer der over foretagendet i anden afdeling, uden at det ændrer på opfattelsen af, at Comedieteatret må have fundet denne andenrangs farce på nettet. Ikke desto mindre skal initiativet hilses mere end velkomment. Ikke bare fordi Claus Hjort Frederiksen berøves en postmedarbejder og en truckfører, men også fordi teatret henvender sig til et stort publikum, som det ikke er moderne at gøre noget for tiden.

For få adgang til indhold på b.dk skal du tillade visning af annoncer på b.dk. Se hvordan du gør her..

Du er træt af reklamer. Vi ved det godt! Men de betaler for den artikel, du du sidder og læser. Vi vil derfor sætte stor pris på, at du tilføjer b.dk til din adblocker's "whiteliste".